vad tror ni?
Jag har aldrig tränat i hela mitt liv, inga hobbys eller så förutom att jag hade idrott i skolan (grund och gymnasiet) 1-2 gånger i veckan. Jag har långsamt och stadigt blivit tjockare och som liten hört att jag är tjock och mullig. Men nu har jag börjat min resa på riktigt. Jag har försökt gymma någon vecka tidigare men har misslyckats hårt och gått upp 15-20kg sen jag var 16 år (är 24 nu). Nu plötsligt har jag ett gymkort och har gymmat intensivt men försiktigt 4ggr i veckan 1h per pass. Min tanke är, jag känner mig så annorlunda efter 3 veckor. Min hållning är inte som en ostbåge och min IBS är lättare att hantera. Men, hur mycket ska man tänka på vikten? Väger inte muskler mer än fett? Jag vill bli smalare, men idag fick jag en tanke att vikten inte spelar någon roll egentligen för att nå mitt ideal att då bort min muffinsmage. Stämmer det? Om jag är känslig mot kolhydrater (uppblåst mage,kramper m.m.) och LCHF gör så att jag får för lite energi eftersom jag inte kan äta mycket annat LCHF kräver. Vad kan man äta för bra frukost när man tränar om man inte klarar havregryn, grova mackor för att inte se ut som en ballong? Behöver hjälp nu när jag börjar tycka det är ganska kul att se om man kan ändra sin kropp något med hjälp av träning och kost.
Men, hur mycket ska man tänka på vikten?
Inte det minsta. När jag nådde den insikten släpptes en stor sten från mina axlar. Jag väger mer nu än jag någonsin har gjort men är starkare, snabbare, smidigare och mer välmående än någonsin.
Väger inte muskler mer än fett?
Ett kilo är alltid ett kilo, men ett kilo muskler tar mindre plats (mindre volym) än ett kilo fett.
Jag vill bli smalare, men idag fick jag en tanke att vikten inte spelar någon roll egentligen för att nå mitt ideal att då bort min muffinsmage. Stämmer det?
Som tidigare - vikten spelar inte någon roll. Kolla den här tråden för bilder.
Vad kan man äta för bra frukost när man tränar om man inte klarar havregryn, grova mackor för att inte se ut som en ballong?
Vad tycker du om att äta till frukost? Ägg är alltid bra (ex. omelett, kokt, äggröra). Själv kör jag uteslutande smoothies nu då min aptit på morgonen är puts väck. Apelsin, banan, hallon och en klick kvarg - mums! Andra tycker om att äta riktig mat till frukost (tänk gårdagens middag). Fil/yoghurt kanske går bort om du kör LCHF, men turkisk yoghurt med frön/nötter?
Kul att du ser effekterna av träning och kost! Det viktigaste (för mig) är att det ska vara lustfyllt och roligt, att efter varje träningspass känna att "wow, min kropp är så cool och fantastisk som kan göra alla de här sakerna jag ber den om att göra" och då vill jag såklart mata den med bra saker!
Kolla upp FODMAP, en diet där man först utesluter alla kolhydrater som är kända för att irritera känsliga magar. Sedan tillför man kolhydrater lite i sänder så man märker vilka man tål och inte tål. Det finns rätt mkt info o kurser på nätet, eller så kan man gå till en dietist o få hjälp.