Träning iFokus

Träning

Etikettövrigt
Läst 1711 ggr
Fridaaaa
0

Dricka under träning

Om det är varmt eller jag tränar lite hårdare behöver jag ha vätska under träning för att kunna fortsätta (promenader och cykling är det jag kör främst, olika hastigheter, terränger mm) så uteträning. 

Men jag fixar inte att dricka vatten under träning, mår illa istället. (nej det är inte inbillning) och dricker redan dåligt som det är och tvingar i mig vatten under dagarna så gott det går. Men vad kan man dricka annars under träning? 
Ej kolsyrat och inte koffein, (min mage klarar inte det under träning/motion)

Är svårt att hitta något vettigt :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NoEnd
0

Har du testat att dricka riktigt iskallt vatten? Det kanske går lättare. Annars kan du smaksätta vattnet med diverse frukter och bär :)

Fridaaaa
0

#1 Japp, går inte lättare 😕 Inte med smaksättning heller, inte när det kommer till under träning, mår lika illa av vilket som😕 Och segt även på dagarna, svårt att smaksätta det så det blir tillräckligt gott (testat olika bär och frukt, gillar inte t.ex gurka i) Jag och vatten är inte polare xD

NoEnd
0

#2 Är du helt säker på att det är vattnet du mår illa av under träningen då? Mår du bättre om du dricker något annat när du tränar? :)

Fridaaaa
0

#3 Ja jag är säker. Jag ogillar vatten och får tvinga i mig det på dagarna. När jag druckit annat har det gått mycket bättre, men inte varit direkt nyttiga alternativ vilket ju inte är så bra dagligen :/

NoEnd
0

#4 Hm okej, vad sägs om steviadroppar? :)

Fridaaaa
0

#5 Stevia är sötningsmedel va?

NoEnd
0

#5 Japp, finns i många olika smaker på t.ex gymgrossisten :)

Fridaaaa
0

#7 Ska läsa lite om stevia först, lite sådär mot sötningsmedel 🙂

[TanatosNyx]
0

Drick ordentligt en stund innan du ger dig iväg, så det hinner tas upp ordentligt och inte skvalpar i magen medan du arbetar. Sedan kan du underhålla vätskebalansen med små klunkar här och där, så borde du slippa må illa. Är det riktigt varmt så prova att blöta ner håret så det blir som en svalkande hätta. För den som är korthårig kan en kall handduk i nacken vara skönt. Kyla handleder och fötter är också effektiva knep om man blir för varm.

[Majbot]
0

Blanda i BCAA i vattnet alternativ ät soppa oftare för att få i dig mer vätska.

Fridaaaa
0

#9 Det hjälper inte, för blir trött och yr under tiden. Och kan inte dricka mycket vatten på en gång (för tvinga i mig det som det är nu), och blir riktigt mätt på mycket vatten i flera timmar. Mår illa även på små klunkar under tiden just specifikt av vatten.

#10 Extremt få soppor jag gillar dessvärre 😕 Men BCAA har jag fått tips om och ett annat jag inte minns namnet på nu.

Men läst nu om flera som har samma problem som jag, inte så ovanligt som många tror

Lustgas
0

#11. Lite tips om BCAA: Star nutritions "Sour Apple" smakar förj*vligt. Köp inte det. Fråga istället om tips från någon som vet, alternativt se om det går att få sample-påsar (och gör inte samma misstag och köp en hel burk med någon som knappt går att få ner). Annars tycker jag personligen att Nanox Peach är väldigt god. :)

I övrigt, så har jag också samma problem när det gäller att dricka vid träning. Problemet är dock att jag inte kan få i mig något alls då. Det jag istället gjort är att vänja mig vid att inte dricka något under träning - vilket för mig kan funka i flera timmar, oavsett temperatur. Vara hård mot sig själv och härdas, alltså (även om det från början kanske är orsaken till att jag inte kan dricka under träning. Tränat  karate sedan jag var liten, där det är emot reglerna att ta vattenpauser). Hur hälsosamt det är och hur effektivt det är i träningssyfte är väl en annan fråga - men man slipper åtminstone både törst och illamående.

Fridaaaa
0

#12 Bara för att du tycker att det smakar hemskt så har jag alltså fått tipset från någon som inte har kunskap? (din text kan tolkas så).
Tipset ang BCAA och en annan, är från kunniga personer som tränar mycket så är inte från okunniga. 

Att få vätskebrist är farligt, och är det varmt ute är det väldigt farligt att få vätskebrist och att utsätta sig för det i princip dagligen är ju inte bra för kroppen. Så försöker hellre hitta något som jag kan dricka även om det inte är någon större mängd men tillräckligt i alla fall :)

Lustgas
0

#13 Det är inte så jag menar att min text ska tolkas, ber om ursäkt om så är fallet! Det jag menar är att just den smaken av BCAA inte är någon som jag skulle rekommendera (men BCAA generellt sett har jag däremot positiv erfarenhet av). Inom just BCAA har jag själv bara "hunnit" testa två stycken sedan jag började med det i slutet av förra året, och min erfarenhet sträcker sig så långt att det tycks finnas smaker som är goda och att det också finns de som knappt går att få ner. Sedan är givetvis smaken som baken, men tänkte ändå att det kunde vara till hjälp att höra personliga omdömen om du nu överväger att testa det. :) Så du vet att det finns ett spann som sträcker sig mellan god till "går knappt att få ner". ;)

[Majbot]
1

Xtends smakar som saft (Y)

Fridaaaa
0

#15 Ska kollas upp 👍

[Majbot]
0

#16 Mina favoritsmaker är orange, pink lemonade och lemon lime sour :)

Fridaaaa
1

#17 Tack för tipset 😃

Scorpio97
0

Jag mår illa av vatten i perioder. Men på somrarna är det viktigt att jag dricker mycket eftersom jag mår väldigt dåligt av värmen annars. 

Då brukar jag äta isbitar istället. Vet dock inte om det går att få med sig när man tränar (eller om du reagerar lika på isbitar som på vatten), var bara en tanke.

//Jessie

Fridaaaa
0

#19 Brukar ha iskallt vatten för är stort sett enda vatten jag dricker men hjälper inte 😕

Scorpio97
0

#20 För mig är dock inte iskallt vatten samma sak som isbitar. I perioderna där jag mår illa så spelar det ingen roll om vattnet är ljummet eller iskallt, jag mår ändå illa. Men isbitar går bra. 

Kom på nu att jag faktiskt aldrig dricker under träning. Vet jag att jag ska gå långt och det är varmt ute ser jag till att dricka ordentligt innan istället. Men det är såklart olika hur man fungerar.

//Jessie

Fridaaaa
0

#21 Jag kan inte dricka mycket innan dessvärre. Jag dricker vatten dåligt som det är och kan inte dricka eller äta för den delen mycket för tätt inpå 😕 Då får jag håll eller mår illa istället pga det 😕

[LadyK]
1

fitnessguru oneamino med cola smak. Perfekt i min värld smakar just coke.