Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 1376 ggr
Maleficum
0

Kraftlöshet

Har problem med kraftlöshet som börjar bli riktigt jobbig. Är det någon som kan ha en ide vad det beror på?

Har hund så går promenader dagligen. Nästan varje dag går jag minst en rask promenad på 1,5-2 timmar. Rider en dag i veckan (måndagar och en av dagarna jag inte går lång promenad).

Förra våren började jag Yoga (torsdagar) och gå på Afrodans (torsdagar) men blev ofta jättetrött och orkade inte med att göra alla övningar eller hänga med efter några veckor. Kunde lätt bli yr speciellt under afrodansen.
I höstas så gick jag aldrig på afrodansen och orkade bättre de flesta övningarna på yogan.

Denna vår (rider fortfarande) så har jag försökt yoga igen (onsdagar) och gått på afrogympa (torsdagar) men klarar inte av att göra båda under samma vecka. Orkar inte längre göra alla övningarna på yogan eller afron. Inte något fel på kondisen men blir trött och kraftlös i musklerna direkt (börjar ganska direkt skaka och hoppa i musklerna, främst benen och magen).

Har även problem med värk i flera av lederna (främst vrister och anklar) har alltid haft problem med knäna (har specialsulor för det) och flera av lederna knakar och "smäller" ganska ofta. Om jag helt utesluter gluten så blir iallafall värken i lederna mindre men har inte celiaki.

Försöker äta varierat och regelbundet, har svårt att hålla vikten uppe även fast jag äter det jag blir sugen på och stora mängder av det jag äter. Oftast inga problem att få i mig mycket vätska.

Börjar kännas väldigt jobbigt att bli svagare och tröttare av att träna snarare än pigg och starkare. Har inga fel på blodvärdena (tagit massor av olika blodprover genom året av andra anledningar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

VildaVittra
0

Som det ser ut så låter du ju inte kroppen vila någon gång  under veckan, hunden dör ju inte av en eller ett par kisspromenadsdagar i veckan direkt. Faktiskt så kommer du få mer resultat av träningen om kroppen får tillfälle att reparera sig mellan varven.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maleficum
0

Går inte långpromenader precis varje dag i veckan. Tex måndagar. Övriga dagar beror på om jag ska iväg eller om min svägerska ska iväg på något så vissa veckor blir det ganska få gånger och andra veckor mer. Som denna vecka har det varit lång promenad tisdag-torsdag men inget på måndagen och inget idag eller imorgon och kommer inte bli så långt på söndag. Får väl se om det gör skillnad med kortare promenader, ska ha mina föräldrars hund i en vecka och hon orkar inte gå så långa promenader.

Min svägerska går precis samma promenader som mig (till och med fler än mig många veckor) och hon bär dessutom på ett barn hela promenaden men hon klarar av att ta i hårdare under träningen.

[Majbot]
0

Hur äter och dricker du? Dina onda knän och leder borde du få kollat av sjukgymnast/naprapat.

Maleficum
0

Äter frukost, lunch och middag och ibland saker där emellan. Försöker hålla det (har lätt att glömma äta så har alarm för det). Dricka gör jag ofta i mängder, främst  te, örtte och vatten.

Har tänkt gå till läkaren för lederna men är det bättre att börja hos sjukgymnast?

[Majbot]
0

#4 Imo, gå till en sjukgymnast. Fick problem med ryggen samt har haft löparknä(problem med knäna) och jag fick mycket bättre hjälp av både sjukgymnasten jag gick till samt naprapaten. De är bättre utbildade för just leder än vad läkare är har jag märkt utifrån min erfarenhet samt de i min omgivning.