Räcker detta?
Jag är inte extremt överviktig, men jag skulle må bra av att tappa några kilo på rätt vis.
Är jäkligt seg nu förtiden så kan inte köra ren styrketräning, det jag dock tänkt mig är.
Ridning (hårda dressyrpass)+ stallsysslor 2ggr i veckan, ibland mer. Ridning är ju både kondition och styrke, samt att stallsysslorna är ett hårt jobb.
Badminton 1 tim, 1 gång i veckan.
Sen går jag en mil varje dag, varav 3km powerwalk.
Samt lägga om kosten lite, skippa godis, chips, läsk och äta mer vettigt generellt.
Ska (eller har redan) slutat med alkoholen också.
ning?
Tror ni det funkar? Eller behövs det mer träning?
Målet är att gå ner 16 kg, har ingen speciell tid då detta ska vara gjort. Utan har tänkt pröva mig fram och se vad som funkar bäst och inte stressa ner i vikt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Inte fel att räkna ut ditt kaloribehov.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Hur gör man det då?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Beroende på om det räcker märker du endast om du prövar och ser vad som händer med vikten. Kör på en vecka och se om vikten försvinner, om inte så se över aktivitet/kosten.
Jag kulle säga att kosten är det absolut viktigaste att förändra. Det har börjat komma flera rön om att folk med övervikt ofta har en "dålig tarmflora" pga att de äter fel mat - och att det i sin tur leder till ett mycket större sug efter mer dålig mat. Om det stämmer för dig så är det viktigt att komma in i en "god cirkel" igen. Om det inte stämmer för dig så är det egentligen bara att börja tänka på kalorier in/ut. Du går ner i vikt när du börjar göra av med mer kalorier än du förbrukar.
Sen är träning alltid ett plus eftersom det är en bra och hälsosam vana. Men för att gå ner i vikt är det viktigast att se över kosten och sedan röra sig så mycket man kan i vardagen. Satsa alltså på att börja med en träningsform som du tycker är KUL. Gillar du powerwalks, badminton och ridning så fortsätt med det. Gillar du det inte så hitta något annat - det viktigaste är att man skapar lite rutin. Vi hejar på dig 🏆