Gym 3 ggr i veckan
Hej!
Jag har börjat träna på gym.
Jag kommer gymma 3 dagar i veckan varannan dag och så kommer jag träna kondition (löpning) 2 dagar i veckan.
Jag kommer antagligen att träna hela kroppen på gymmet de dagarna jag gymmar, tror ni det kommer funka? Eller blir det för enformigt?
Jag är ute efter att tighta till kroppen, få lite snyggare kropp.
Hur skulle ni gjort? :)
Jag hade inte oroat mig för enformigheten (det går att ändra vilka övningar man kör) utan för din återhämtning. Starting strenght och stronligft 5x5 är två erkända helkroppsprogram som utgår från 3 pass i veckan där man tränar de "stora lyften". Men då är det superviktigt att kroppen får lov att återhämta sig dagen efter, samt att man får i sig tillräckligt med kalorier för att orka med en ständig ökning av vikterna.
För dig hade kanske ett splitprogram varit mer lämpligt.
Okej tack :)
vad innebär splitprogram?
Kan tillägga att jag inte är jättevan gymmare :)
Vad tror ni om jag skulle träna såhär varje vecka:
mån : överkropp
ons: underkropp
fre: överkropp
och nästa vecka:
mån: underkropp
ons: överkropp
fre: underkropp
och sedan växla så varje vecka? :)
Jag säger överdriv inte. Det vanligaste misstaget nybörjare gör är att de går ut för hårt och gymmar för många dagar i veckan i början och sedan får de ont i kroppen eller värre en massa muskelinflammationer och lägger av med tränandet. Så ta det lite lugnt ifall du inte är van gymmare låt även kroppen få vila emellan passen, så märker du att din kropp kanske inte riktigt trivs med träning 5dar i veckan så gör det inget ifall du går ner till 3dagar. Ger man inte kroppen återhämtning så blir det negativ effekt av träningen. Det är under återhämtningen musklerna byggs upp.
Jag ska bara gymma 3 dgr i veckan:)
Det står du ska gymma 3dagar + springa 2dagar = 5 dagar träning vilket kan vara tufft för en del kroppar
ja det e sant ^^ men om man kanske istället byter ut jogging mot powerwalk, eller varierar det, är det bättre tror ni? :)