Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 1550 ggr
PennyScarlett
0

EDS till Toughest?

För tredje gången nu då ska jag försöka att lägga upp min text som har försvunnit ett antal gånger. iFokus borde verkligen se över sin laggande telefonsida. 

Hur som helst, så har jag nyligen kommit igång med träningen, efter att inte ha tränat aktivt alls, på grund av en ledsjukdom som innebär överrörlighet och värk i muskler och leder vid överansträngning. Nu, äntligen, har man börjat träna på allvar och sköter kosten på ett betydligt hälsosammare sätt än tidigare och nu är jag sugen på att utmana mig själv och har därför funderingar på att hänga på min syster till Toughest 2016 och då behöver jag stärka mig mer i överkroppen, i synnerhet axlarna, som mer än gärna ger efter när det börjar bli ansträngande och jag får då ont och upplever att jag bara sliter på mig. Har bland annat svårt för att hålla sidoplanka fastän min syster har kontrollerat att hållningen är korrekt. Smärtan är mer påtaglig  höger axel, som vill ge vika efter ca 2 rep x 1 min.

I och med sjukdomen så får våra muskler jobba drygt 3 gånger mer än en "frisk" person i en vanlig vardag. I detta så har min syster en teori om att vi med den här sjukdomen (ehler danlos syndrom) kan behöva ytterligare protein,  samtidigt som vi är medvetna om att det finns en gräns för hur mycket protein kroppen kan tillgodogöra sig.

Vad tror ni om min systers proteinteori? Själv tycker jag att det låter logiskt, men alltid intressant att höra vad andra tror. 

Hur hade ni lagt upp ett träningsschema och vad hade ni tränat och fokuserat på om ni hade tränat utefter dessa förutsättningarna? Hade ni tänkt på något annat gällande kosten förutom protein?

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Chestnut
0

Jag har samma syndrom och jag mår bra av en proteinrik kost och begränsar kolhydrater och fett lite grann istället. Nu kan jag inte säga att det gör skillnad i muskeluppbyggnad utan det är vad spm funkar bäst för min mage. Vad som är MYCKET viktigt att tänka på är att skynda långsamt. Bygger du biffiga muskler på kort tid kan ligamenten (som är extra sköra vid eds) brista vid ansträngningen. Dem håller inte för samma påfrestning som musklerna om man inte går mycket långsamt framåt, avsevärt mycket långsammare än en frisk människa. I övrigt så är det väl bara att köra på i en jämn långsam takt med hänsyn till ev skador och lyssna på kroppen :)

Med vänliga hälsningar
Chess