Ont insida knä, löpning
Hej!
Jag får ont i insida knä vid regelbunden löpning. Jag får upp intresset för detta i omgångar så ibland går det lång tid innan jag börjar springa regelbundet igen. Men jag har tidigare fått avbryta p.g.a ont på insidan av knäna (framförallt högra), och nu börjar jag få känningar av det igen. Jag springer kanske två gånger i veckan, runt 5km per gång. Det blir jobbigt för jag kan springa ganska långt, konditionen är ändå hyfsat bra, men begränsar mina distanser p.g.a smärtan.
Varför får jag ont? Jag vill inte behöva avbryta mina rutiner igen nu när jag väl kommit igång. Går jag ut för hårt på kort tid? Tror ni ett par nya skor kan hjälpa, eller ett knäskydd? Kan jag fortsätta springa och på så sätt bygga upp vad det nu än är som gör ont, eller borde jag sluta för att inte riskera problem?
Tack för svar!

Skynda långsamt och köp skor som passar dina fötter :)
Jag skulle gått en sväng till sjukgymnasten :)
Ja jag tänker mest om jag vågar springa eller ej, nu känner jag av det när jag går också. Attans… Ska köpa nya skor så fort jag får råd :)
Gå till sjukgymnast!
#4 #2 ja jag för nog ta och göra det också!
Oftast är orsaken till smärta vid insida knä är att man har utåtroterade fötter när man springer och går. Men även kan de vara inaktivitet i sätet och/eller pronerad fot.
Fredrik Eckerskog Cert. Kost- & Träningskonsult
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#6 ja jag pronerar med mina fötter… Det kanske kan vara orsaken?
De kan var en orsak, kontakta en personlig tränare för vidare och utförliga tester.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare