Träning iFokus

Träning

Etikettkost
Läst 1181 ggr
NordicSunset
1

Träna & äta onyttigt

Det är så att jag har börjat träna nu, det är lite mer än en vecka kanske. Det är ett väldigt simpelt träningspass än sålänge, jag brukar köra 5 minuter på våran "5 minute shaper" 2 ggr i veckan och även tålyft (heter det så?) och squats. Har planer på att börja gå ut och jogga också. Detta gör jag för att bygga muskler och för att gå upp i vikt, men ska jag vara ärlig så är det mest för att jag tycker det är roligt. Nu till "problemet". Jag har aldrig brytt mig riktigt om vad jag äter, alltså om det är nyttigt eller inte. Jag äter mycket stekt och friterat t.e.x, vilket inte är nyttigt. Sen äter jag inte mycket frukt eller grönsaker och det har varit så i hela mitt liv (är 14 nu). Det är inget jag lider av liksom. Jag älskarockså chips och det äter jag väldigt mycket av. Trots allt "onyttigt" så går jag inte upp i vikt, men sen jag började träna har jag gått upp 2 kg (på knappt 2 veckor). Är detta fett eller muskler? Men om jag nu ska börja äta nyttigare, vad är egentligen nyttigt? Jag vill inte börja ändra på mina matvanor helt och försöka undvika kolhydrater osv.. Så vad ska jag göra? Vad är bra att äta? Jag är 14 år och väger 43 kg, om det gör någon skillnad. äInlägget blev rätt rörigt, men jag hoppas ni förstår.

Be the best version of you.

• Zoella
[Majbot]
1

Helprocesserad mat är onyttig samt en del halvprocesserad. Fokusera på att laga i princip all din mat från grunden.

[Murvel]
1

Om du vill äta nyttigare så är steg ett att minska på sådant som chips, godis och skräpmat och öka mängden grönsaker. 

Som tjej kan du pendla lite i vikt, baserat på hormoncykeln och hur mycket vätska du har i kroppen. Jag skulle inte tänka på vågen utan fokusera på att ha kul under träning och på hur kosten påverkar ditt mående. Personligen blir jag först pigg av socker och sedan jättetrött varav jag blir sugen på att äta något onyttigt för att pigga upp mig själv igen - en ond cirkel. Då är det bättre att äta ordentligt och balanserat 🙂

Inaarah
1

Äsch, jag tycker inte du ska haka upp dig så mycket på siffrorna på vågen. :) Inte heller på vad som är onyttigt och inte, om du ska börja utesluta kolhydrater och dylikt. Speciellt inte när du inte är mer än 14 år och inte tycks ha några andra viktproblem. 

Min definition av onyttig mat är, precis som #1 skrev, hel- och halvprocessad mat. Det är alltid bättre att laga mat från grunden, så man slipper e-ämnen och andra tillsatser som man inte vet vad det är. 

Jag tänker att det för din del räcker med att försöka röra på dig och äta mer frukt, grönsaker och hemlagad mat. Då vet du vad maten innehåller samtidigt som du får i dig bättre näring så du orkar  mer och kan tillgodogöra dig träningen bättre.