Tappar inget trots underskott
Tjoho. Jag är ute efter att tappa fett för att få mer definierade muskler, deffar alltså. Jag styrketränar hårt och har under vintern ätit upp mig en del, av syfte att bygga mer dårå, och nu ska jag tappa lite fettprocent. Men det går inte! Jag har ätit mellan 3000 och 4000 kcal om dagen varav en del skitmat så som vitt bröd och en del godis, haha. Jag ändrade kosten för ungefär en månad sedan, inte mängden men jag skippade socker 6 dagar i veckan och bytte ut maten mot mer hälsosam. Struntade i pasta osv. När jag började med det låg jag med ett midjemått på 70 cm. Det gjorde jag när jag mätte för en vecka sedan igen. En månad utan resultat på måttbandet, alltså. För en vecka sedan exakt, var planen att trappa ned intaget ordentligt. Sagt och gjort, under en vecka har jag nu ätit sallader och struntar i kolhydrater helt i princip. Om dagen ser uppdelningen ut som följande;
* 117 g kolhydrater
* 123 g protein
* 25 g fett
Utöver det tränar jag betydligt mer kondition och styrketräning nu, vilar 1-2 dagar i veckan och har två dagar där jag får äta godis. Även om jag bara kört med det här en vecka borde jag ha tappat något, så drastisk skillnad som jag gjort både kost- och konditionsmässigt. Dessutom har jag praktik nu, så under dagarna arbetar jag i djurpark (tungt arbete) och går en bra bit varje dag. Det borde ha hänt något med måttbandet, men det har det inte. Har någon någon teori om varför det är såhär? Jag väger väl typ 64 kg och vill nog bara tappa 4 kg. Det beror på hur kroppen ser ut. Anledningen till det här är inte för att jag känner mig överviktigt, utan för att jag har planer på att tävla i framtiden och tänkte testa på en deff en gång innan för att få se min fysik. Vad kan jag göra för fel?

Eh.. 25gram fett?
Hur hade du tänkt dig att få kroppen omställd till att bli högförbrukare av fett?
Gör tvärt om i stället.
http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook/
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1 Det är fettet som är problemet då, alltså? Vad bör jag lägga till? Avokado äter jag ibland, men annars är jag ganska lost när det kommer till fettet. Funkar nötter också, kanske?

Iomed att du tränar.. ät fett kött, stek i smör!
Jag vet inte vad just ditt problem består utav, men vill du ställa om din kropp till att bli en fatburning machine så bör fett vara ditt huvudbränsle.. inte glukos!
Och protein är inte så mycket bränsle som byggsten för dina muskler och en massa andra viktiga saker.
Oså spelar det som regel noll roll om kolhydraterna heter socker eller något annat, det blir glukos hur som helst i blodet.
Testa max 50 gram kolisar i stället höj fettet kalorimässigt eller lite till för det vart inte många kalorier.
Tips från coachen:
http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=19002
För övrigt kolla upp Lyle Mc Donald.. före detta body builder som vet hur man deffar!
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/the-fundamentals-of-fat-loss-diets-part-2.html/
#3 Okej, ska prova detta! Tack för svaret! Jag är dock vegetarian så något kött blir det inte, men jag ersätter det med quorn, soja etc.

Ja det blir ju lite knepigare, fast du är väl van vegetarian så du vet vad du skall äta.
Alltså.. med tanke på hur mycket du tränar bör du tappat vikt vid de här laget om du gör precis så som du beskriver det. Har du räknat kalorier? Du bör nog ligga på ca 1500-1700 kcal om dagen.
Pretty wise //
#6 Under 2000 när man tränar så pass som TS gör är alldeles för lite i regel dock.
#7 Hm, du har rätt. TS borde räkna ut sitt energibehov och sen dra av ca 500 kcal.
Pretty wise //
#4 Vill du höja fettet (folk är ju olika vissa ska äta mycket fett och lite kolisar, vissa lite fett och mycket kolisar och vissa nått mitt emellan så du får väl se var du mår bäst) så kan du ju använda nötter/frön som proteinkälla.
När min man jobbar i skogen (och förbränner sisådär 6000 kcal eller så) så blir det mycket sånt för han (och mycket kolisar).
l'm back
#6 Ja precis, det är det jag inte blir klok på. Har räknat kalorierna ja :) Ska prova att ligga på 1500 när jag blir frisk då jag för tillfället är sjuk, så får se hur det går då! Jag vet att jag har behov av större kaloriintag men jag behöver en kickstart för att upprätthålla motivationen, såhär lågt har jag alltså inte planerat att ligga mer än några veckor :)
#10 Om du är van att äta mycket så kommer din kropp att sätta sig på "sparlåga" om du hastigt går ner i kaloriintag. Det är bättre att utgå från det kaloriintaget du har och sedan minska med tex 500 kcal först, och sedan ytterligare om du känner för det. Du ska fortfarande orka träna och, det som de flesta kalorier går åt till, leva 😛
Testa att minska med 100-200 kcal per vecka och se vad som händer på vågen samtidigt, börjar det minska så har du hittat en bra balans :)
#11 Ja jag märkte det, haha, tappade absolut noll :P Ska prova minska lite bara! Träningsork osv hade jag inga problem med alls, konstigt nog. #12 Smart, tack för bra tips :)