Vad händer i musklerna vid styrketräning?
Hejsan! Fick lära mig lite om träning i skolan denna vecka men tycker inte att vi fick lära oss så mycket som jag hoppats :( Därför skapar jag en liten tråd här där ni mkt gärna får dela med er om eran kunskap. Vad händer i musklerna vid styrketräning? De är alltså den frågan jag är intresserad av att ha svar på :) ni får gärna skriva kilometer långa svar då jag älskar att läsa :) tycker sånt här är spännande och vil gärna lära mig mer.
Kort sagt bryts musklerna ner då man tränar(muskelfibrerna) som under vila efter träning repareras igen för att kunna orka den belastning som gjordes under det passet man tränade på.
#1 tack så mkt! Tycker sånt här är väldigt intressant. Borde de inte vara så då att värken man får när musklerna bryts ner är träningsvärken?
Jo precis men träningsvärk är inte i hel synonym med muskelnedbrytning, man behöver inte nödvändigtvis få träningsvärk då musklerna bryts ned under ett pass.
Tack #3
Som jag har lärt mig så vet man egentligen inte vad träningsvärken faktiskt beror på.