Träningspass, okej?
Jag är jäkligt duktig på att träna kondition men något sämre på att ta mig till gymmet. Jag har inte haft något upplägg tidigare utan kör kondition och sen går jag mest och velar mellan maskiner som jag inte förstår osv.
Så nu sitter jag här och försöker få ihop ett träningspass. Har jag en plan när jag kommer dit så blir tiden mer effektiv. Tänkte variera mellan några men det här är iallafall det första. Tror ni att det är en bra början eller ska jag ändra/lägga till/ta bort något?
Pass (rep = så många repetioner jag orkar x upprepa)
Kondition:
- Jogg 20 min
- crosstrainer 15 min.
Styrka:
- Armhävning mot bänk rep x3
- squats rep x 4
- Lounge rep x3
- sit ups rep x3
- liggande benlyft rep x3
- planka rep x2
Efteråt yogalik stretch,
Vad tror ni? Utöver detta så tänkte jag fortsätta springa regelbundet samt gå på 2 pass/vecka. Nästa vecka har jag bokat in Shape & senioryoga (vanliga yogan passar inte in tidsmässigt).
I have no sympathy for people without empathy
Eftersom att jag gillar konditionsträning tänkte jag försöka köra en varierad sådan på gymmet. Skulle det här kunna vara en bra? Har ju hört att så kallad "cirkelträning" ska vara bra.
- 20 min jogg
- 20 min crosstrainer
- 15 min cykel
- 10 min jogg
- 10 min crosstrainer
- Stretch
Kanske får jag mjukstarta med denna, springa supersakta osv för att orka hela passet i början. Men vad tror ni? Är det ett okej upplägg? Vill ju inte skada mig själv. Är väldigt duktig på att lyssna på min kropp och har inte bråttom. Tänkte först cykla lite längre tid men jag är inte så "cykeltränad" så börjar lite mildare tills musklerna vant sig.
Tänk på att din uppvärmning bara ska göra dig varm i kläderna, den ska inte göra dig trött. 20 min i lugn takt eller bara 7 min om du vill ha lite snabbare takt. Och sedan kötta järnet på styrkeövningarna i stället :). När du kör dina riktiga konditionspass är det såklart en annan sak 😛
Tänkte du använda någon utrustning på gymmet? Typ hantlar för lunges och en stång för squats, eller kör du "naturellt" med body weight?
Nu i början kör jag enbart med kroppen :) men kommer att använda verktyg senare när allting sitter. Eftersom att jag fokuserar på konditionen så kör jag den först så det är inte som en uppvärmning :) vill vara riktigt mjuk i kroppen när jag kör styrka sen, blir så stel annars
#0 menar du lunge, dvs utfall?
Hur bra upplägget är beror på ditt mål med din träning.
#4 ja precis :) lunge! Jag vill gå ner i vikt. Är det bra pass om man vill gå ner i vikt? Körde föresten shape idag. Har haft super ont i axeln & nacken. känns inte som en träningsform för mig =\ har dessutom noll kordination. För mig är det viktigt att må bra och känna mig bra när jag går ifrån gymmet. Att ha ont efteråt är ingenting för mig. Gärna lite spaghetti men inte ont pga fel utförda övningar eller överansträngning :/
Körde föresten mitt konditionspass i söndags. Supernöjd! Blev ju sammanlagt rätt lång distans om man lägger ihop allting. Får ju göra om och avancera allt efter hur jag utvecklas :)
#3 Då är mitt tips att du blir varm i kroppen som uppvärming först. Kör lite styrka som du vill. Och sen avslutar du med att bli riktigt svettig på träningscykel eller liknande.
Anledning till att detta rekommenderas är för att du behöver energi och kontroll när du tränar styrka. Särskilt när/om du börjar lägga på vikter på squatsen eller utfallen. Att göra utfall kräver lite koncentration och att göra squats med en stång kräver, i början, rätt stor kroppskontroll (sedan går det mer av sig självt). Efter att du gjort ditt styrkepass kan du dock köra hur mycket kondition du vill och orkar i slutet, eftersom det inte kräver samma fokus (så till vida du inte ska springa på löpband som ju också kräver koncentration för att inte trilla av..)
Det är standardtipset, du känner själv vad som är bäst för just dig :) I nuläget kanske konditionen fungerar att köra innan styrkepasset - då kan du ju fortsätta med det.
Om du blir stel så be någon titta på dig så att du gör övningarna rätt. Sen kan man ju stretcha lite, men det är omdebatterat vad stretchning egentligen har för effekter. Även foam roller, eller massage, kan vara en rekommendation.
Tack för tipsen! ska testa det nästa gång :) kanske köra varannan fokus på styrka och varannat pass på kondition. Då borde jag få en bra balans.
Nu har jag kört på 3 olika pass varannan dag i ca 2 veckor. Gick ner 2 kg första veckan och nu har jag gått upp 3 igen! inser att jag måste göra något åt kosten.
Dagarna jag tränar är jag superduktig med maten, äter nyttigt och lagom mycket. Disciplinerat. Dagarna jag inte tränar är jag väldigt slarvig. Är som att jag tappar fokus.
Hur ska jag äta dagarna jag tränar och hur ska jag äta dagarna jag inte tränar? Någon som har ett bra matschema att dela med sig av genom en länk eller så? Jag har 2 mål med träningen, dels att få en mer tränad kropp för att undvika att ha ont i tex rygg och knä samt att gå ner i vikt. (Tror knät och vikten hänger ihop en del).
#9 Patrik Salmi är en riktigt duktig PT som över nätet ger både kostscheman och träningsupplägg(mot betalning självklart) du hittar honom på: http://foljdindrom.se/