Deffa - tips?
Jag hade tänkt börja deffa lite nu för att bli av med lite underhudsfett. Det är ingen långsiktig deff, utan bara i ca 6-8 veckor. Jag tränar MMA och styrketränar, ska satsa lite mer på konditionen nu också. Tänkte skriva ner ungefär vad jag äter, jag varierar mig mycket men ska försöka få med det jag äter mest utav. Frukost: Granola med skivade bananer, massa pumpafrön i havremjölk, och två avokadomackor, tar med en banan att äta på bussen också. 1-2 glas vatten. Ibland en proteinshake eller proteinbar. Lunch: Äter mycket potatisgratäng med massa tofu och broccoli , byter sakta ut potatisen mot sötpotatis. Äter gratängen med veggofileer och spenat. Kan också vara linssoppa med bröd. Ris med veggosubstitut, oftast veggobullar eller veggosnitchel. Bönpasta med veggobullar och spenat är en favorit. Mellanmål (oftast både innan och efter lunch): Granola med bananskivor , toast med tofu, någon soppa, och nästan alltid en proteinsmoothie till (innehåller för det mesta banan + havredryck + blåbär + hallon + proteinpulver), gröt med bananskivor, Middag: Typ som lunchen. Kan småäta på morötter och avokadomackor rätt ofta också! Försöker få i mer rödbetor i kosten med. Det finns säkert massa jag missat, men dessa är favoriterna hos mig. Vegansk sushi äter jag mycket också för det äger! Äter/dricker nästan aldrig godis, läsk, choklad, bakelser osv. Kanske 1-3 gånger i månaden. Vad bör jag lägga till/ta bort mer av för att ha en strikt diet under dessa veckor? Jag tränar mycket för att lägga på mig muskler, det går skitbra, jag går upp i vikt och lägger på vikter på stången. Oseriösa kommentarer som att jag ska lägga till kött och påhopp undanbes. Jag är vegan, äter inte ägg eller mejeriprodukter heller. Tacksam för alla svara jag kan få annars! Och creddit till alla som orkar läsa igenom, ville inte missa något haha.
Har du räknat ut vad fördelningen blir? dvs kcal, proteiner/kolhydrater/fetter? Frågar eftersom det ser ut som då inte har så mycket protein i kosten.
Räknar inte, jag är helt värdelös på det och det är det jag mest behöver hjälp med. Men proteinet har jag koll på, det är jag hårdast med. Veggosubstituten jag äter innehåller mycket protein, jag är noga med att ha i det i varje måltid. Äter proteinbars och dricker proteinsmoothies varje dag (även om jag inte tränar). Gör egna barer och varje bit innehåller ca 20 gram protein, äter kanske 1-3 om dagen. Glömde bort att skriva att jag har med bönor i nästan allt också, äter mycket nötter med! Äter STORA portioner också. Försöker dock ändå lägga till mer protein i kosten.
Lite svårt att ge tips när du inte vet fördelningen mer exakt. Finns appar som hjälper en att räkna ut, exempelvis lifesum.