Träning iFokus

Träning

Etikett: övrigt
Läst 1365 ggr
Ledsentjej00
0

Bränna kalorier Sova vs Vaken

Hej! Jag har varit väldigt sjuk i anorexia, men är frisk nu bortsätt från att jag räknar kalorier och kan haka upp mig på små saker som detta. (Får räkna kalorier för mina skötare, eftersom att jag aldrig har missbrukat det.) Inatt gick jag miste om 3 timmars sömn. Påverkar det hur mycket kalorier kroppen bränner av sig själv? Isåfall är det bra att veta så är det lite mat jag slipper proppa i mig utan att jag vill. Kan tillägga att jag sov 23.00 - 06.00.

Cragan
1

tror man förbränner mindre när man sover än som vaken rent generellt iaf  men blir säkert snart rättad om jag har fel.

Candela
1

#1 Jag tror samma sak. Att man förbränner mer när man är vaken.

Candela
1

Hur som helst handlar det om så lite kaloriförbränning i så fall, att du inte behöver kompensera för det åt något håll (varken äta mer eller mindre). Fortsätt följ ditt vanliga matschema, tycker jag.

[Murvel]
2

En dags kalorier är inte vad som spelar roll för hur man går upp eller ner i vikt. Risken är att du,trots friskförklaring, inte har en sund inställning till din kropp och maten du får i dig.  Är det så att du försöker hitta en anledning till att äta mindre idag? I så fall är det skuggan av din anorexia som talar.  

Att kaloriräkna bör vara ett medel för att man ungefär ska veta hur man ligger till i kaloriintag och om det behövs mer eller mindre för att uppnå sin målvikt. Eftersom du är frisk från din anorexia borde du inte fokusera allt för hårt på varje liten kalori som går ut eller in, då det lätt blir en tvångstanke och ditt enda sätt att känna att du har kontroll. Om du äter "för mycket" så måste det genast kompenseras med  att du äter mindre nästa dag - och känner man det tvånget (så länge man inte bantar av hälsoskäl) så är man inte frisk. Om du inte känner det tvånget så grattis - då har du kommit en otroligt lång väg!

Både du och din kropp förtjänar att må bra.

Ledsentjej00
1

Nejdå, vill inte hitta någon anledning till att äta mindre. Mat är det bästa som finns! 🙂 Jag äter precis vad jag vill idag blir det bl.a popcorn. :D

[Murvel]
0

#5 🏆 ✨