Lägga upp träningen
Hur lägger ni som har långa skoldagar/jobbdagar upp er träning? Tränar ni mest de dagar ni har ledigt eller klämmer ni in träning före eller efter jobb/skola? Hur ofta och hur länge tränar ni och vad för slags träning funkar bäst för er när ni inte har så mycket tid?
Funderar på om jag ska börja gå en snabb promenad varje morgon innan skolan i ca 40 min, trots att jag verkligen inte är en morgonmänniska. Tänker att man då laddar morgonen med energi och kanske blir gladare och piggare när man väl är i skolan. Sen köra med styrketräning om kvällen. Tränar endast hemifrån men har olika vikter att arbeta med i alla fall. Funderar på att börja i kickboxning i alla fall en gång om veckan, men vet inte om jag skulle ha råd med det som det ser ut nu… 🤐
Gör alltid tid till att träna och planerar så att det fungerar. Gör matlådor en gång i veckan som räcker till middagarna under veckan(sparar tid på att laga mat) och går den längre promenaden med hunden på morgonen innan skolan börjar. Tränar sedan på kvällen när killen kommer hem från jobbet(ca 19-20) och håller på i ca 1,5 till 2 h ibland mer, beroende på pass.
#1 Ok det låter ungefär som vad jag hade tänkt mig, promenad om morgonen och träning om kvällen. Det borde fungera. 🙂 Sedan ta minst en ledig dag då man kan köra extra hårt. Matlådor låter också som något vi borde göra oftare här hemma, men å andra sidan tycker vi om att laga mat. :)
Wiiihooo det öppnar ett gym i närheten! 1 stopp med tåget, eller ca 25-30 min gångavstånd (bra uppvärmning om man går snabbt). Sambon och jag har tackat ja till att delta på "öppningsceremonin" den 19:e januari. Man kan sedan även vara med i t.ex. crosstraining eller thaiboxningsklasser för bara 20 kr/gång eller 100kr/månaden extra. 👍 Det borde man få tid med åtminstone några gånger i veckan då det är nära.
Jag simmar, och det gör jag främst på söndagarna och annars när jag är ledig. På onsdagar och fredagar blir det också vissa veckor, eftersom jag slutar något tidigare på dom dagarna.
Sen skulle jag egentligen hinna övriga dagar också, men jag känner att det inte är värt det eftersom jag kommer hem så sent då. Hinner i princip laga mat, duscha och sen är det dags att sova i så fall.
Promenader händer också på kvällarna när jag känner för det, men jag är verkligen ingen morgonmänniska så jag skulle aldrig klara av att kliva upp tidigare för det (;
//Jessie
#4 Mitt schema ändras varje vecka i princip, så det är svårt att lägga upp fasta dagar. Jag antar att jag bara får ta veckan som den kommer och försöka klämma in lite hemmaträning här och var när jag får tid de dagar man är upptagen mycket. 🙂
#5 Ja, då är det ju svårare såklart. Själv är jag väldigt beroende av rutiner, så jag skulle förmodligen inte komma iväg alls om jag inte har vissa dagar… Då måste jag dock ta med mina grejer till skolan så visst planerande krävs (om jag inte har lust att åka buss hem, hämta grejerna och sedan åka in igen då). Har man träningen hemma är det ju lite närmare.
Men om du får veckoscheman så kan du ju lägga upp träningen för den veckan i alla fall? (: Har du helt olika scheman varje vecka, eller är det rullande på något vis så att samma schema kommer igen efter några veckor?
//Jessie
#6 Det är helt olika nästan varje vecka, men jag har schema för hela terminen så tekniskt sett kan man ju försöka lägga upp det på något vis, även om det blir olika träningsdagar olika veckor. 🤔
#7 Som student vet man ju inte alltid långt i förväg när det kommer krävas mer av en, men veckan kan man ju ofta planera i alla fall. Jag har ett övergripande mål kring hur mycket träning jag vill få gjort under en vecka och sedan bestämmer jag på söndagen när jag ska klämma in de olika passen :)
#8 Nej precis, vissa veckor är mer "slappa" och andra är det jättemycket som ska göras inom korta tidsgränser. Det blir nog så att jag satsar på att lägga in 1 h träning på mina lediga dagar (dessa lär dock variera), eller om kvällen de dagar jag slutar lite tidigare - och tvärtom, morgonpass när jag börjar sent. Blir nog lite att ta det som det kommer helt enkelt. 👍