Proteinbars - recept!
De senaste dagarna har jag fått dille på att göra egna proteinbars och jag måste ärligt säga att jag är chockad! Det är ju hur enkelt som helst, och blir hur gott som helst! Det är nästan farligt 😃 Nu alldeles nyss slängde jag ihop något chokladbolls-liknande. Tänkte dela med mig av receptet här nedan, men kommer att testa lite och se om den kan bli ännu bättre!
Chokladbollsbar
1msk kakao
20g kokos
10g kruskakli
30g proteinpulver (jag använde Whey Isolate FX nu, blev super!)
45g jordnötssmör
2msk kaffe
Jag blandar i vätskan sist så att jag kan ha i precis så mycket som behövs. Man vill ju att det ska bli en rätt hård "deg" så att de ska hålla ihop och inte kladda så mycket.
Om jag har räknat rätt så innehåller dessa per 100g:
484 kcal
37,7g protein
10,9g kolhydrater
33,7g fett
Nästa omgång kommer jag minska ner på jordnötssmöret, då det är främst därifrån fettet kommer och därmed kalorierna.
Apropå jordnötssmöret så gör jag eget genom att mixa jordnötter tills det blir smör. Perfekt!

Mvh Stephanie 

Eftersom jag försöker hålla ner på kolhydraterna så mycket som möjligt, så blir de även väldigt energitäta som ni ser. Tanken är väl att hitta nån ultimat avvägning av kalorier och kolhydrater 🙂

Mvh Stephanie 

Kan man göra det med något annat än kruskakli (som inte innehåller gluten)? 🙂
Har köpt jordnötter och tänkte göra mitt egna jordnötssmör jag med 😃
Ja, man borde nog kunna använda lite vad som helst istället för kruskakli. Jag valde det bara för att det är mycket lägre kolhydratinnehåll i det än i havregryn.

Mvh Stephanie 

#3 Ok då ska jag testa mig fram lite :)