Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 1270 ggr
Dumbo-
2014-12-27 04:25
0

Motivation

Nu till nyår hade jag tänkt mig köra på den klassiska "I-år-ska-det-bli-muskler" löftet. Jag är en 16 årig tjej som är väldigt klen men som drömmer om att bli starkare. Det jag har problem med är dock motivationen. I omgångar de senaste två åren så har jag försökt att komma igång med träningen. Jag har nämligen väldigt lätt för mig att få upp motivationen, men något jag har det enklare med är att tappa den efter en dryg vecka. 

Så ni kan ju förstå att resultatet är att jag har förblivit svag och det ser jag som ett problem. Näst intill varje gång jag ska öppna en läsk flaska så är det personen bredvid som får ta över - känner mig som Hulken de få gångerna jag klarat det.

Jag vill alltså börja träna, men har just nu ingen motivation till att börja. Speciellt nu när skolan kommer att börja nu i Januari, baserar man nästa termin som på terminen som precis varit så kommer jag att komma hem vid 18 nästan varje dag och då sitta och plugga. Så jag vet inte om jag känner att jag har tid för det heller.

Men, jag vill. Jag vet bara inte hur och vart jag ska börja. Så tänkte kolla om ni har några tankar och idéer. Alla börjar ju någonstans, hur började du?

VildaVittra
2014-12-27 06:12
0

Det bästa sättet är att kombinera intressen man har med en motionsform, som jag gillar trädgårdar, gräva land är superbra styrketräning.

Så vad är du intresserad av?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fridelfina
2014-12-27 13:02
0

Gå inte ut för hårt i början, då blir det svårare att motivera sig själv att fortsätta. Och som Vildvittra ovan skriver, utgå från nåt som du är intresserad av då ökar din motivation automatiskt.

Jag tex var intresserad av att börja yoga, letade reda på några olika ställen och hittade tider som passade. Började med ett pass här och där och sen var det lättare att börja leta efter fast grupp. Gillar att ha en fast grupp att gå till, samma människor (för det mesta) och då är det liksom betalat i förväg och det motiverar också.

[Majbot]
2014-12-27 18:52
0

Motivation är inte något som alltid finns där och driver en ständigt, vad som får en att fortsätta är rutin och vilja att utvecklas skulle jag vilja påstå. Hitta en rutin som fungerar och som är rolig att utföra?

Dumbo-
2014-12-28 23:53
0

Att kombinera intresse i motionsform låter jätte bra! Men kan bli svårt för mig som inte ha några direkta "sport-intressen", det jag gillar, som tillexempel att måla och skriva indikerar ju inte direkt att röra på sig. Men det finns antagligen något där ute som passar, får bara hitta det först!

Yoga har jag däremot testat på några gånger och det gillar jag, det är skolan som håller i det en gång i veckan. Men om man tänker i längden så måste jag väl utföra något mer utöver det? 

Har många gånger försökt att skapa en rutin, tycker det är roligare att rita upp ett tränings schema vecka för vecka än att faktiskt utföra den. Men det är väl som du säger #3 att man måste göra det till en rutin, och det är väl samma där att man måste pröva sig fram för att hitta en som passar… Måste bara hitta tålamodet på vägen också, hehe.

Tack för era svar iallafall! :)

VildaVittra
2014-12-29 00:37
2

#4 Måla går utmärkt att kombinera med motion, du tar staffliet på ryggen och sticker ut och åker skidor/långfärdsskridskor osv och letar efter fina objekt att måla av.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fridelfina
2014-12-29 17:46
0

Yogapass kan du hitta på Youtube!

[Murvel]
2015-01-05 13:39
1

Håller med om att motivation är "farligt" att förlita sig på. Jag ska skriva uppsats just nu men sitter och skriver på forum ;) För att jag litar på min motivation… 

När det gäller min träning så tränar jag tre gånger i veckan och där är den enda ursäkten om jag är sjuk  eller om något superviktigt kommer i vägen. Där är det rutin som gäller. Och det har funkat hittills. Träning är skitkul när man hittar vad som passar, men inte ens då har man alltid motivation. Därför är det bra att säga att man tränar på vissa dagar, x antal gånger i veckan eller alltid går vid en viss tid (efter frukost, efter jobbet) tex.

fridelfina
2015-01-05 22:49
0

Men för att få in en rutin måste man ju vara motiverad att upprepa tillräckligt med gånger…. är man inte motiverad till det så är det ju svårt att ens börja. Fast jag förstår vad ni menar, rutinen gör att man fortsätter.

Edit: Lägger till att det är så det funkar för mig iallafall! Ett krux är: Hur lång tid tar det att få in en rutin?

fridelfina
2015-01-05 22:55
1

Förresten, Dumbo, hur går det med träningen? Hittat nåt som lockar dig att komma igång? det finns ju yogaformer som är mer fysiska, tex ashtanga blev iallafall jag svettig av när jag testade det. Men jag söker det lugna yogapasset och går på Yinyoga 2 ggr/vecka. Det ekonomiska är också en del av min motivation, betala 1800 kr för 12 pass - då går jag! 😃

Dumbo-
2015-01-06 04:00
0

Jag håller helt med er båda om att jag till exempel inte kan förlita mig helt på motivationen, men som du fridelfina säger så handlar det mer för mig personligen om att kunna omvandla den här motivationen man har i början till att göra det till en rutin. Rutiner har jag ju inga problem med, har massor av dom i min vardag! Men dessa rutiner är ju något jag har format  efter en längre period och som jag varit tvungen att skapa.  Som till exempel att gå upp klockan fem varje skoldag och äta frukost. Jag har ju haft motivation till att träna ett x antal gånger, men eftersom att jag alltid tappat den väldigt fort så har jag inte hunnit att göra det till en rutin. Så frågan är väl hur jag ska hålla motivationen uppe tillräckligt länge. Men det har ni ju nästintill svarat på redan och det är att göra någonting jag tycker är roligt! 

Jag har inte "hunnit" kolla upp det där med yogan ännu, haha! Skyller lite halvt på att vi är utomlands…
    Att gå på betalda pass skulle ju vara väldigt motiverande! Då måste man ju liksom gå för att få ut så mycket som möjligt av det man betalat. Men somsagt så har jag inte kollat upp yogan så mycket så vet inte hur dyrt det är, 1800 låter dock lite väl över budgeten. Helst ska det ju inte kosta någonting alls!Skrattar 

Lycka till med uppsatsen förresten Murvel!Glad