Träning iFokus

Träning

Etikettgruppträning
Läst 1535 ggr
Tintin82
2015-01-02 10:15
0

Bodypump

Jobbar inom restaurang branschen och är i gång hela tiden vilket gör att jag går ner en del i vikt så det är inte därför jag vill börja träna. Jag vill gärna få lite muskler och må allmänt bra:) kan inte gå på enskild träning för då går jag aldrig och tränar utan det måste vara gruppträning och undrar därför om bodypump kan vara bra för mig???

Stephanie
2015-01-02 11:08
0

Bodypump är kul och bra tycker jag! Det är lätt att anpassa vikterna efter sig själv så att det blir lagom tungt. Ge det några gånger och var inte rädd för att fråga om det är något du undrar över :) I början är nästan alla pass förvirrande, men när man varit med på några pass så vet man vilken utrustning man använder, vilka övningar som görs etc.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Majbot]
2015-01-03 01:44
1

Bodypump är bra om man vill träna uthållighet och/eller kondition. Ur muskelbyggar synpunkt är det inte någon vidare.

Stephanie
2015-01-03 12:47
0

#2 Varför tycker du det? Bodypump är väl snarare ett av få gruppass som liknar gymträning mycket i och med övningarna man gör?

[Majbot]
2015-01-03 13:06
1

#3 Jag 'tycker' inte det, det finns studier som talar för att bodypump inte gynnar muskelbyggande mer än 'noobgains' iom intensiteten med låga vikter.

Med 'noobgains' syftar jag på massan man kan öka - beror på ens genetik - som nybörjare utan att använda ett avancerat upplägg av något slag för styrketräning. Finns en studie som visade att ett gäng tjejer minskade i fett runt sina lår men ökade samtidigt volymen på musklerna på låren = deras omkrets förblev densamma. Med andra ord så kan man bygga dessa 'noobgains' för att sedan hamna på en platå där man inte bygger med.

TS huruvida bodypump passar dig får du ju testa och se, du kanske inte vill ha så mycket mer massa än de 'noobgains' som du kan bygga med din kropp? Det är bara till att tuta och köra och se vart du hamnar och om du blir nöjd osv :)

Stephanie
2015-01-03 14:22
0

Men vad menar du med låga vikter? Man lassar ju själv på så pass mycket vikter man själv behöver?

Pauliine
2015-01-03 16:56
0

Jag håller helt med Majbot fast går kanske in lite mer extremt på det hon säger. Bodypump är ingen vidare i muskelbyggarsyfte. Jag har tyvärr en liten negativ inställning till bodypump över huvud taget men är det bra för något så skulle jag säga att det är intensiv cardio dvs. Förbrännande träning, inte uppbyggande. Kan dock förstå din tanke om att det skulle vara uppbyggande då man använder vikter men detta stämmer inte utan du hamnar i ett uthållighetstillstånd kan man säga då det är mycket reps och knappt 50% av maxvikten oftast.

Jag anser bodypump som ett intensivt cardiopass med hög skaderisk, men som du själv säger så är de flesta pass cardioanpassat. Vill du bygga synliga muskler är det bara att börja lyfta :-)

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Stephanie
2015-01-03 17:06
0

Men hur kan du säga att det är max 50% av maxvikten när man själv bestämmer vikten…? Jag förstår själv att det inte är ett ultimat muskelbyggarpass, men många av övningarna är ju samma som inne på gymmet? Jag själv kör då maxvikt när jag kör bodypump, jag har samma vikt där som inne på gymmet. Bröstpress, knäböj, utfall etc.

Stephanie
2015-01-03 17:08
0

Jag förstår inte alls hur ni kan prata om låga vikter. Tror ni missat att man själv lägger på sina vikter på bodypump 🙂 Sen - sure, är man stark så är det nog svårare att få till maxvikt på bodypump om man lyfter så pass tungt att man behöver någon som vaktar inne på gymmet. Men jag tvivlar på att TS är där.

[Majbot]
2015-01-03 18:34
0

Man bestämmer vikten själv ja det är jag fullt medveten om haha :) men det är fortfarande relativt lätta vikter man använder i bodypump, just för att man ska orka göra många reps. Att göra massvis med reps gynnar muskeluthållighet och inte muskelbyggande. Tunga vikter och färre reps gynnar muskelbyggande.

[Majbot]
2015-01-03 18:43
0

Bara för att övningar är samma så innebär det inte att bodypump är effektiv för muskelbyggande(som vanlig styrketräning), fokuset är helt annorlunda i bodypump än i jämförelse med vanlig styrketräning, ex. hur bodypump fokuserar på intensitet och uthållighet. För att gynna muskelbyggande är dock motståndet(vikten), form och muskelkontakt det största fokuset.

Stephanie
2015-01-03 18:53
0

Ok, då hänger jag med mer på vad du menar och kan även hålla med 🙂 Men jag står fortfarande fast vid att det inte behöver vara lätta vikter. Vill man hellre köra max och färre reps så går ju det med även på bodypump.

[Majbot]
2015-01-03 19:06
0

#11 Nej absolut inte, vad en upplever som lätt kontra tungt är ju personligt. När jag säger lätta vikter så syftar jag på vikter som endast gynnar uthållighet och inte är tillräckligt tunga för att bygga muskler med.

Pauliine
2015-01-04 10:39
0

Jag förstår din tanke med att det inte är "lätta vikter" pga att vi har olika definition på vad lätta vikter är. Jag personligen tycker bodypump är JÄTTEJOBBIGT. Skulle aldrig påstå att det är enkelt och med lätta vikter, men om jag säger som så: För att bygga muskler anser jag att du ska maxa ca 8 reps och sen inte orka mer. På bodypump kan du ha en tung vikt men du orkar göra den  minst 20 gånger vilket blir uthållighet istället för råstyrka.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Stephanie
2015-01-04 11:24
0

Och det enda det betyder är att du valt en för låg vikt på Bodypumpen…

[Majbot]
2015-01-04 16:48
0

#14 I bodypump kör man ju på en så pass 'lätt' vikt så att man ska orka köra reps kontinuerligt i en halvtimme(eller hur långa de passen nu är I dunno). Men för att bygga muskler tränar man på ett helt annat sätt, progressiv ökning av vikten man lyfter i övningar så att man till slut kanske bara tar knappa 6 reps, ibland bara 1(beroende på ens upplägg osv självklart). Sådana pass kan ta allt från en timme till två timmar eftersom dem inkluderar allt från 30 sek till uppemot 5 minuter i vila mellan set. Kan du se skillnaden?