Vad är fel? Squats
Förra veckan fick jag en idé om att börja testa Squats. Men när jag började försiktigt så knakade det och lät hemskt mycket i mina knän samt att det gjorde ont? Hade mer ont i knänen+låren dagen efter än i Rumpan? För man ska väll få träningsvärk i rumpan haha? Vad gör jag fel? Och vad kan jag göra åt det?
Ta hjälp av PT, det går inte att svara på om man inte får se ditt utförande IRL
Vill du få träningsärk i rumpan så ska du göra dina knäböj med benen brett i sär.
Tänk på att göra det ruggigt långsamt och på att ha tårna i samma riktning som knäna. Och har du ont i knäna så kan det bero på att en del muskler är ovana vid träning och att de också behöver tränas upp.
Hade du någon vikt när du testade? För belastning i början är ingen bra ide. Eftersom man måste få in tekniken först 🙂
Benen ska stå axelbrett och när man gör squats får inte knäna vara över tåspetsarna pga belastning i knäna, så det kan vara en bidragande orsak till det onda och knakande 😉
Men som jag, jag får bara träningsvärk i låren när jag gör squats men det syns på rumpan (tillslut iaf) 🙂
Hur brett benen ska stå, i vilken riktning fötterna ska peka och hur långt fram knäna ska gå är högst inviduellt. Det är absolut inget fel med att låta knäna gå förbi tårna exempelvis, det är en myt att det skadar knäna.
#4 Precis. Det viktiga är att knä och fötter följer ungefär samma riktning och att knäna inte sjunker ihop inåt eller flyger iväg utåt under knäböjen.
#Ts: Det är nog rätt ovanligt att man får träningsvärk i rumpan av bodyweight-squats (även om det kanske kan vara så för en del, inget fel med det heller) , men tendensen är att rumpan anstränger sig mer först när du kör på tung vikt. Då använder man rumpmusklerna mer för att föra upp kroppen igen. Med bodyweight så orkar benen det ändå. Vill du anstränga rumpan mer så spänn den och "för" rörelsen med den.
Ha en pilatesboll i svanken mot en vägg. Tar bort stora delar av belastningen på knäna. Jag får absolut inte göra vanliga squats för min sjukgymnast, men med boll i svanken är det okej :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Squats funkar för mig, men min rumpa blir bara muskulös inte liksom en snygg stor rumpa, utan det går in på sidorna :(
är det något jag gör fel eller tränar jag den bara för mycket?
#7 Kör du med tunga vikter på gym eller kör du med kroppsvikt?
Rumpans form kan man ju absolut påverka men till viss del är dess utseende genetiskt, precis som våra ansiktet är personliga är vår kroppsform personliga om du förstår vad jag menar. Med det vill jag poängtera att din rumpform till viss del kan vara genetisk betingat och går därför inte att omforma helt och hållet.
Jag kör med kroppsvikt, har aldrig använt vikter.
#10 för att bygga muskler och få en rundare(större) rumpa så måste man träna med vikter och progressivt öka vikten och motståndet. Att du inte ser resultat är för att du troligtvis står och stampar på ruta ett, dvs på samma vikt (din kroppsvikt) och aldrig ökar.
okej, tack för tipset :D