Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 2559 ggr
Kadoor
0

Hur kommer man igång?

Jag vill så himla gärna komma igång med träningen igen, men är så fruktansvärt dålig på att ta tag i det och faktiskt hitta på någonting.

Förr brukade jag cykla på motionscykeln eller jogga ute. Dock tröttnade jag, för det är alldeles för enformigt. Visst, det är en skön känsla att komma ut och springa då och då, för att få frisk luft och röra på mig. Men jag tröttnar så lätt, för det är inte kul… Håller jag på med något roligt så tänker jag inte ens på att jag är trött. Utan vill bara fortsätta…

Frågan är då: Hur ska jag göra för att få igång motivationen igen och hitta något som är kul & som passar mig? Har som sagt redan testat på jogging/löpning och cykling. Vet inte om det är två olika saker om man cyklar ute eller om man cyklar på en motionscykel, men jag har ingen större lust till att börja med det i vilket fall haha.

Vad kan man ens göra som gör att man rör på sig och dessutom förbränner fett & kanske får upp konditionen mer? Målet med min träning kommer mest vara att få en fastare och hälsosammare kropp, att gå ner i vikt eller bli smal är dock inte mitt huvudsakliga mål. Vill ha kul när jag tränar också! Om jag bygger muskler är det en fördel också, såklart.

Ska dra ner på sötsakerna, skräpmat, läsk och allt sånt också. Men behöver jag ändra något i kosten? Är 165 & väger runt 60 kg, är inte så missnöjd med själva vikten, bara hur kroppen ser ut haha. Måste jag ändra på något för att lättare förbränna eller räcker det att dra ner på onyttigheterna? Är väldigt dålig på att undvika sötsaker osv mellan målen, finns det något sätt man kan bli bättre på att inte småäta?

Just nu är jag med på idrotten i skolan, där vi rör på oss och springer osv. Sedan så ska jag börja träna agility med hunden, vilket gör att jag kommer röra på mig. Men vill ha tips på vad man kan hitta på mer!

Tips & råd uppskattas! (både ang. sport och kost) Förlåt om det blev väldigt rörigt… ;)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

healthybysiri
2

För att få upp konditionen  är intervaller bra att träna. Vill du ändra formen på kroppen är styrketräning det mest optimala, då det är den träningsform som just formar kroppen. 

Gällande kosten så är regelbundet för att minska småätandet, ungefär samma tid varje dag. Känner du dig sötsugen och hungrig, försök slå bort den tanken och gör något annat istället. Ät mycket protein och långsamma kolhydrater. Byt till exempel ut vit pasta mot fullkornspasta, ljust bröd mot grovt osv. Kosten är viktigare än vad man tror  :}

www.sirinilsson.se

lillan-65
0

Försök o "blanda lite" o inte bara jöra en sak, då kan man lett trötna. Simning är med bra, o då kan du basta med, är ju skönt. Så blanda med promenad (kansje med stavar, då jer det mer), cykling intervall,  tränignsredskap (gym). simning. Hoppas du får igång dej o tenk på hur bra du mår efteråt. Lycka till

[Murvel]
1

Det jag gjorde för att äntlingen komma igång (efter nästan tio år utan annan träning än skolidrott för några år sedan..) var att testa något jag trodde skulle vara KUL. Och sedan följde jag ett program där jag skulle träna tre gånger i veckan och se tydliga resultat i början, vilket passade mig perfekt. I mitt fall gällde det gym/styrketräning/programmet Stronglift 5x5, men vad det gäller för dig vet jag inte. Jag taggade totalt, började läsa bloggar, köpa fina träningskläder etc, och efter att ha fått in vanan så vill jag nu INTE vara utan min träning. Att känna sig "uppdaterad" när man tränar tycker jag personligen är roligt och drivande.

• För att sporra sig själv kan det även vara givande med: målsättningar, delmål och slutmål. Vill du kunna springa milen på en viss tid? Målen bör baseras på träningsform och inte på kroppsform, dvs om man vill tappa vikt så fokusera på hur du äter och sätt sedan upp särskilda mål som gäller just din träning.
  • Att bestämma särskilda träningsdagar eller antal träningspass i veckan (obs: var rimlig! du ska alltid klara av dina  mål om antalet träningspass för att kunna komma igång ordentligt, sedan flyter det på automatiskt) I början kanske du bara tränar två gånger i veckan. 
  • Hitta kompletterande träning. Om du kör löpning - vad kan du göra för att komplettera den? För att öka styrkan eller uthålligheten i dina redan starka muskler eller tvärtom - att öka styrka och uthållighet i de muskler som INTE tränas av löpningen? 
  • Hitta andra som kan dela ditt intresse. Idrottsföreningar, bloggar med mera.
  • Pimpa dig själv med snygga kläder eller roliga attiraljer (pulsklocka?) om det kan sporra dig till att faktiskt komma igång och träna.
[Outlawly]
0

Jag fick igång min träning mer med Befit på Youtube. Finns många varierande träningspass man kan köra hemma, med vikter, matta eller utan redskap :) då har man en som taggar och pratar med en även fast de inte har nån koll på vad du gör.

fridarebecka
0

Träna sånt som du tycker är roligt, då håller du motivationen uppe lättare! Och tränar du flera saker så aktiverar du fler muskler också🙂
Lite tips på vad du kan göra:

• Köp ett midjebälte och en bra sele och spring med hunden, det gör jag och tycker det är jättekul 🙂 Min hund drar mig så det blir inte lika jobbigt som om jag sprang själv och jag orkar springa längre 🙂(Då känner jag mig duktig och då blir det mycket roligare)

• Köp 2 tennisracket+en boll, ta med en kompis till någon utomhustennisbana på sommaren.

• Hitta en backe och kör intervaller där, superbra träning för hunden också! (Och att göra utfall nerför är sviiinjobbigt, testa det🙂)

• Spring i skogen, det är superbra träning när underlaget är mjukt och ojämnt, men akta du trampar snett!

• Köp ett klippkort på badhuset, då kan du gå dit någon gång i månaden eller när du känner för det.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Kadoor
0

Tack så mycket för era tips! Ska verkligen försöka börja med något snart, är dock förkyld och kan knappt andas för är rätt täppt. Så jag väntar ett tag för att återhämta mig innan jag startar igång!
Funderar på om dans vore något? Om man typ mixar det med styrka några dagar i veckan typ? Rör ju på mig då samtidigt som jag också tränar upp kroppen mer med styrkan. Har dock ingen aning om dans gör att konditionen ökar jättemycket, men jag tycker det är kul och man rör ju på hela kroppen osv som sagt. :) vore kul att höra era synpunkter om det!
Kan kanske börja springa/jogga med hunden också, tack för tipset #5!
Ska dessutom tänka mer på kosten! Måste sluta med godis, läsk osv. Eller i alla fall dra ner på det. ;) plus äta bättre frukost, är rätt dålig på det då matlusten ofta inte är på topp haha.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -