Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 1053 ggr
Wellcraft
2014-11-17 15:21
0

Funkar detta?

Nu vet jag att vi alla är individer, men vill höra vad ni tror generellt.

Jag har börjat försöka gå ned i vikt efter att jag gick upp alldeles för mkt under och efter min graviditet.
I tre veckor har jag nu tränat intensivt var dag och gått ner hela 10 kg, så nu är jag mest lite mullig.

I vilket fall höll det inte, i och med alla mina diagnoser osv slutade det med att jag höll på att krasha. Men nu har jag hittat en strategi som jag undrar låter rimlig.

Jag går i skapligt rask takt 5 (går fler mindre promenader utöver det dock, typ när jag går till skolan som är ca 3½ km) km om dagen, varje dag. 
Tränar styrketräning ink crosstrainer 30 min- 1 tim varje dag (förutom fre-lör).
Äter inget onyttigt (chips,godis,fikabröd m.m.) inte ens på helgerna, men äter dock "normalt" eller hur man ska uttrycka. Bor hemma så kan inte bestämma maten själv men det är vanlig husmanskost.

Jag vill gå ned MINST 20 kg till sommaren 2015. Låter det rimligt? Eller måste jag öka träningen eller ändra något?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Surpan
2014-11-17 15:37
0

Svårt att veta utan att veta förutsättningarna, alltså lite mer om hur du äter och hur mycket du väger i dagsläget. Att gå ner i vikt på endast träning brukar de flesta tycka är väldigt svårt. Så i många fall kan det behövas en liten omläggning av kosten också. Men själva siffran 20 kg på 6 månader är möjlig.

/Surpan

Wellcraft
2014-11-17 15:44
0

Tack för svar.

Jag har lagt om kosten en del, bytt ut bröd mot knäckebröd osv.
Äter mindre potatis, pasta & ris men måste ändå nöja mig med det som finns då jag inte har råd med egen mat.

Just nu väger jag 76 men vill minst ner till 60, helst 55-56. Har vägt så lite förut men allting kraschade efter en depression.

Äter ingen skräpmat, på sin höjd en påse popcorn någon gång då och då.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Inkanyezi
2014-11-17 15:51
0

Träningen har ingen effekt på viktnedgång, men den är säkert bra på många andra sätt. Det som påverkar din fettinlagring är främst vad du äter och hur mycket. Genom att dra ner på kolhydrater minskar du utsöndringen av insulin, hormonet som hindrar uttag ur fettdepåer och hjälper metabolismen att lagra upp fettet.

Tjugo kilo till nästa sommar är väl optimistiskt, och jag tror inte att du kommer att må bra om du går ner så mycket på så kort tid, om du inte råkar vara smällfet. En vettig nedgångstakt kan vara omkring ett kilo i månaden eller mindre, så lägg hellre en prognos efter det.

Ställ sedan undan vågen och inrikta dig på en diet fattig på kolhydrater, men rik på näring. Om du nödvändigtvis vill väga dig, gör det regelbundet och för bok, enklast med ett rutat papper och punkter vars höjd är vikten och bredden är datum. Efter omkring ett halvår ser man om det finns en tydlig trend och om den går åt rätt håll. 

Men för att väga sig måste man ha is i magen och inte drabbas av panik för att ett enstaka resultat ligger ett par kilo över förra. Så stor kan variationen vara bara på ett dygn utan att det betyder någonting alls. Tarmtömning, mat i magen, vad man har druckit och vilken fas man är i menstruationscykeln påverkar vad vågen visar. Bara en väl registrerad statistik kan visa om du är på väg upp eller ner.

Så fortsätt träna, men håll koll på vad du äter.

Surpan
2014-11-17 16:15
0

#2 Okej, det är bra att du lagt om kosten lite i alla fall. Men som #3 säger så är det svårt att få bra effekt på endast träning. Lägger du om och skippar allt socker och det mesta av kolhydraterna så bör du kunna ta dig ner till 60kg till sommaren. Jag gick själv ner 10 kg på ca två månader av lågkolhydratkost, från 68 till 58.

Det jag blir lite orolig över är att du säger att du krashade och att din förra träning inte höll i längden. Hur länge är du bered att hålla på med denna träning med barn och så för att hålla vikten. Jag förstår att pengar är tajt, men jag hade ändå försökt lägga om kosten i första hand. Kanske klarar du det bättre mentalt också? Gå in på Kolhydrater.iFokus och be om budgettips! 🙂

/Surpan

Wellcraft
2014-11-17 18:17
0

Jag har inte barn, som tur är. Gjorde abort.
Men jag gick upp så mycket då det enda jag kunde äta utan att spy (ja på riktigt) var mcdonalds och diverse liknande saker. Depressionen  innan graviditeten hade redan gjort så jag gått upp väldigt mycket.
Efter graviditeten blev vanan att äta skräpmat kvar men har tagit mig ur det nu.

Men träningen  kommer jag klara om jag inte kör så fullt ut som jag försökte göra utan tar det lugnare i min egen takt.
Dvs har som riktlinje att jag måste gå minst 5 km per dag samt träna minst en halvtimme i gym. Sötsakerna är inga problem alls att avstå.

Det känns inte som det är jättesvårt för mig att tappa vikt, men måste verkligen tappa minst till 60 till sommaren för annars får jag skippa bad osv som jag fick i år på grund av min vikt, skäms så mycket.
Vill ju gärna kunna gå i shorts, bikini, linnen osv på sommaren. Höll på att avlida denna sommaren av värmen då jag inte kunde gå "lättklädd".

Tack för informativa svar :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Surpan
2014-11-17 20:20
1

Okej men om du tror du klarar det och du har lätt för att gå ner så kör på! Men ta hand om dig bara :) och jag vet inte hur lång du är men om du känner att du måste ner till just 60 för att kunna gå i shorts så vill jag att du tar hand om självkänslan också. Att din kropp är fin sitter inte i en siffra. :)

/Surpan