Hjälp med upplägg
Jag är en överviktig tjej på 24 år, jag väger idag 85kg och är ca 159cm.
Jag har tidigare ätit LCHF och gått ner från 90kg (gick ner 10kg men gick upp 5kg igen). Men det var nu 1 år sedan jag slutade med det ochj känner att jag vill ha en mer långvarig och hälsosam viktnedgång istället för en "quick fix".
Min fråga är nu hur jag ska lägga upp träningen.
- Alltså, hur ska jag lägga upp träningspassen under en vecka?
- Vad ska jag äta efter träning? Bör man äta efter all sorts träning eller bara efter t.ex styrketräning?
- Är det något annat jag bör tänka på?
Det jag kan tänka mig är spinning och gym. Jag rider också på lördagar.
Prio 1 är att gå ner till en hälsosam vikt, prio 2 är att bygga muskler och få en "fräsch" kropp.
Hade/Har liknande problematik som du beskriver
Jag började med att få ordning på kosten - äta regelbundet och lagom, inga dieter eller preparat, utan endast ''vanlig'' mat och i lagom mängd utan att tänka på allt som finns i osv.
Sedan fortsatte jag med att lätt börja med lite mer vardagsmotion, minst 1st 30min promenad om dagen i en takt som gjorde att jag fick upp flåset lite ^^
Sedan utökades detta successivt (+ att jag skaffade hund) och nu så har jag en fungerande vardagsmotion och nästa steg blir att hitta någon mer träning som kräver lite mer av mig.
Så kort och gott
Ha ordning på maten, ha rutiner och tänk inte för mycket på allt vad det finns i utan fokusera mer på att äta mångsidig kost och i lagom mängd!
Få upp ''vardags-flåset'' och börja bygga en bra grundkondition
Fundera på någon sport eller träning som du kan ta nästa steg till för att utmana dig själv mer och förbättra kondition och muskler.
Ha mål, delmål och se till att träningen inte blir tråkig. Man kan ha riktigt dåliga dagar och det är ok att ha, men man måste försöka hitta ett system som gör att man inte fastar vid dessa hinder för länge =)
Lycka till!
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Maten är den viktigaste rutinen för att hålla vikten. Sedan rekommenderar jag en blandning av styrketräning och uthållighetsträning. Vad passar dig bäst? Träning ska vara kul för att du ska orka göra det till en rutin. Jag går till gymmet 3 gånger i veckan, inte för att jag måste utan för att jag vill. Att gå ut och jogga "ids" jag dock aldrig, eftersom jag mår dåligt av det och därmed tycker att det är tråkigt. På gymmet följer jag ett program som heter Stronglift. I och med att man skriver ner/ska minnas sina vikter och ökar mycket i början, så blir det lätt att sporra sig själv att följa programmet.
Om du kör både cardio och styrketräning så dela upp så att du inte gör båda på samma dag. Styrketräning 3 gånger i veckan och cardio så ofta du orkar, är mitt förslag.
Tack för era svar! Det har blivit mycket skitmat, pizza osv, här hemma som vi ska försöka sluta med. Försöka äta lite mindre portioner med mer grönsaker. Jag kan tänka mig att varva styrketräning och spinning. Jag körde lite styrketräning för några år sedan, jag har för mig att instruktören då sa att man inte ska köra armar och ben samma dag? Och att man ska träna magen i slutet av passet?
#3 När man gymmar som nybörjare med målet att bli starkare och byta ut fett mot muskler, så är det mest effektivt att träna stora och många muskelgrupper i samma övning. Det vill säga: hellre squats än benpress, hellre marklyft än glutebridges. Då är det många muskler som får jobba samtidigt i varje övning. Detta skulle jag personligen rekommendera någon som vill gymma cirka 3 gånger i veckan.
Men det finns även de som delar upp sin träning och tar olika muskelgrupper varje dag/gång. Då belastar man de musklerna hårt under det passet, och så får de vila tills det är dags att belasta just de muskelgrupperna hårt igen. Om man gymmar dagligen kan det vara en fördel. Exakt hur man delar upp det finns det olika "skolor" i, så om du tyckte att instruktören var vettig så kan du följa det konceptet.
Oavsett hur man delar upp träningen så kan det vara en bra idé att börja med den svåraste/hårdaste övningen eftersom man har bra med styrka och koncentration i början. Och kör inte först spinning för att sedan gymma, utan hellre tvärtom (om du skulle orka det :P) eller på olika dagar.
Lycka till!