starkare armar
Hej jag har tänkt börja träna för att bli starkare i armarna, men vet inte hur jag ska börja komma igång då jag är nybörjare. Så vill veta hur jag ska göra/ vad jag ska göra för att bli starkare Någon som har tips oxå på övningar eller annat jag kan göra? ? :)
Mina armövningar brukar bestå av följande:
Armhävningar
Bicepscurl
Dips
Dips bakom huvudet (med vikt)
Kickbacks
Shrugs (om du vill inkludera axlar)
Shoulder Press
En tricepsövning där man drar ner en "pinne" i en slags kabelmaskin
Pullups är bra för det mesta
Chins
Ja det finns en hel del helt enkelt, var lite svårt att komma på alla jag brukar göra.
#1 är det mindre reps med mer tyngd eller mer reps med mindre tyngd som man bygger muskler?
#2 Mindre reps med mer vikt bygger muskler, mer reps med mindre tyngd bygger uthållighet (men man får ju lite muskler på köpet kan jag tänka mig)
Behöver lite tips. Jag klarar göra 16 sånna här med 5 kg hantlar (jag är svag jag vet hehe): (vet inte vad dom heter) http://www.womenshealthmag.com/files/images/1104-biceps-curl.jpg Bör jag fortsätta med det och öka när jag känner att jag klarar eller minska repsen och öka tyngden? Och om jag nu ska minska reps och öka tyngd hur mycket ska jag öka till och hur många reps ska jag göra?
#4. Det är rekommenderat med 8-12 repetitioner per set. Dvs om du orkar göra 16 rep så bör du öka vikten för maximal muskelbyggnad. Om det är hantlar du har hemma och därmed inte kan öka vikten, så gör fler sets helt enkelt.
Då och då kan man byta så att man kör fler repetitioner med lägre vikter, men vill du bli mest effektivt starkare så bör du hålla dig på en vikt där du knappt orkar 12 rep.
#4 Det står ju i din länk vad dom heter…?