Löparknä
Misstänker jag har fått så kallat "löparknä" och det gör ont i knät när jag springer samt några dagar efter träning. Någon som själv haft löparknä eller vet hur man behandlar det så jag kan springa ordentligt igen?
Tack för länkarna.
Jag läser på och ser om jag blir något klokare samt hittar några bra tips.
Cykla går bra som tur är så träna kan jag ju göra men så fort jag testar ett löparnas så får jag ont i knät.
Jag har löparknä. Smärtan kommer och går. Vissa perioder har jag sjukt ont och en del perioder, som tex just nu, kan jag springa regelbundet utan några som helst problem. Jag gick till läkare och sjukgymnast som gav mig några övningar som jag skulle göra. Kan se om jag hittar pappret så kan jag lägga upp det här :) Jag brukar varva mellan 3 olika löparskor. Börjar jag känna av knät så byter jag skor ett tag. Känner jag av knät under passet så börjar jag springa väldigt sakta eller avbryter och går istället. Får jag ont emellan turerna så kör jag på uppehåll i någon vecka. Även om jag vill springa är det absolut inte värt smärtan, den kan ju dessutom bli väldigt långvarig så mitt råd är att lyssna på ditt knä. Ibland får man ju ont ändå tyvärr. Men jag upplever att jag fortare kan börja springa igen om jag gör såhär. Skulle jag springa trots att jag får känningar så tar det mycket längre tid för mig att kunna springa som jag vill igen. Finns övningar du kan göra som uppvärmning innan du springer som sägs förebygga löparknä.
I have no sympathy for people without empathy