Träning efter lite vin
Hej!
Jag undrar om det här med träning och alkohol. Jag vet att om man är bakis och har druckit riktigt mycket dagen efter, så kan det vara i princip skadligt att träna dagen efter. Men hur är det om en inte druckit så värst mycket? Jag drack två rätt stora glas rosévin igårkväll, nog blev jag lite småmysig i huvudet men absolut inte full. Min tanke var att jag skulle ta en löprunda idag på 5 km. Hur ser rekommendationer ut om detta? Hur påverkas kroppen och resultatet?
Alltså, högst individuellt vill jag påstå, alla påverkas olika av alkohol.
Men låt oss säga att man tar någon öl, en eller två, eller något glas vin.. Då borde man inte bli särskilt trött i kroppen. Och kan därmed springa eller lyfta om man vill, såklart.
Sen om du supit dig stupfull och är helt död i kroppen dagen efter, så tycker åtminstone jag att det säger sig självt att man inte har ork för att träna effektivt.
Det verkar som att de rekommendationerna inte stämmer särskilt väl längre. Numera har jag förstått det som att man säger att så länge du inte har blixthuvudvärk, kräks och inte kan ta dig upp ur sängen så är det ingen fara med att träna. Möjligen ser rekommendationerna annorlunda ut för de som har t.ex. hjärtproblem.
Jag läste en artikel om det här i Friskispressen nyss, hela artikeln kan du hitta här, men jag citerar en snutt angående just din fråga:
"Mer intressant blir det att titta på hur alkohol påverkar träningen dagen efter, när alkoholen har gått ur kroppen.. Påverkan på hjärta, ämnesomsättning och uthållighet verkar inte vara stor så effekten på en löptur är sannolikt liten"
Superfint, tack ska ni ha för svaren! :)
Tuta och kör! :-D