Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 1044 ggr
Fridaaaa
0

Komplettera träningen

Just nu går jag dagligen (om det går) rask takt och småjoggar ibland (men vågar inte för mycket pga knäet). 

Vad kan man komplettera med? Tråkigt att bara gå som träning.
Gym är uteslutet då det inte var något för mig.

Vill gå ner mina sista 4 kg och få fastare kropp.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eriikaa
0

Får man fråga vad du inte tyckte om kring gym? :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Fridaaaa
0

#1 Tycker inte om att träna bland folk, inget för mig att träna med maskiner heller plus att jag är i skolan olika tider plus jobbet, och gymmen där skolan i den staden är det för dyrt för student. (ialla fall för mig), så passar tyvärr inte. Passar inte med hundarna heller, för måste i regel hem till dem direkt efter skolan eller jobbet.

[Majbot]
0

Köp hantlar/TRX att utnyttja för styrketräning hemma.

[Majbot]
0

Köp hantlar/TRX att utnyttja för styrketräning hemma.

Fridaaaa
0

#3 Svårt att hålla lite tyngre hantlar med ena handen pga mitt ena finger (bröt det för 2 år sedan) så inte samma kraft i den handen längre så skulle vara svårt.
Sedan kostar vettiga hantlar en hel del 😕
Vad är TRX?

[Rödbull]1
0

Jag skickar ett PM med förslag!

Fridaaaa
0

#6 Ja tack 🙂

Eriikaa
0

#2 Okej, då förstår jag bättre! :) Du kan ju köpa hem olika träningsredskap som ovan nämnt. Tillexempel hantlar, gymboll, kettlebells eller medicinboll är bara några exempel. Personligen tycker jag att träning med kettlebells är roligast. Zumba är ju ett annat enkelt och billigt alternativ. Eller att du tränar med enbart din egen kroppsvikt! Ett tips för ditt knä är att köpa ett knästöd, fungerar jättebra om man har problem med knät och vill jogga. :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Fridaaaa
0

#8 Är student så har inte råd att lägga så mycket på det och som jag nämnde i #5 går hantlar bort då jag bröt ett finger för 2 år sedan så har inte lika bra grepp/kraft i den handen och gör ont om jag anstränger det.  

Knäskydd har jag redan. Men hjälper sådär ibland, känner dock inget när jag går i rask takt eller småjobbar under promenaderna. Kanske tips på bra knäskydd till vettigt pris? Som inte kasar ner eller sitter för hårt 😉

Zumba har jag testat någon gång men kräver en del plats, visst går att köra utomhus nu men svårare i vinter, men ser väldigt roligt ut 🙂

Så träning som kostar så lite som möjligt är bra då jag inte har råd med så dyra saker tyvärr.

[Majbot]
0

Då får du ju jobba upp den handen om du vill komma vidare. Sedan, hantlar och TRX är ju bara en engångskostnad ju till skillnad från gym. TRX är band med handtag i princip som man kan träna hela kroppen med, använd google så hittar du.

Fridaaaa
0

#10 Självklart har jag redan försökt träna upp fingret (är inte handen utan fingret men påverkar grepp och så). Jag har gått hos sjukgymnast samt tränat hemma. Men det gör ont i fingret om man anstränger det mycket och läkarna har sagt att jag till 90% kanske inte kommer att gå samma styrka som jag hade innan i fingret. 

Jo det vet jag, men har man inte pengarna till det så 😛 Sedan tycker jag det är supertråkigt med hantlar och sånt, skulle inte vara motiverande att hålla på med det heller. Så går dessvärre bort. Träning ska vara kul 🙂 Man kan ju lätt gåvidar med träning utan hantlar 🙂

Som sagt: Träning som kostar så lite som möjligt är det jag söker, inte direkt gott om pengar som student, speciellt inte nu under sommaren.

[Majbot]
0

Simma? Cykla? Yoga? Step-up? Aerobics?

[westerlind]
1

Du bor väl på landet om jag inte har fel? Om du har några stora däck kan du välta dem, det är bra träning. Leta efter stora stenar och använd som vikter, fyll en skottkärra med skräp och gör benböj med, hitta en stor gren och gör militärpress med. Kolla vad du har i din omgivning som du kan använda dig av och utgå från det.

Själv går jag inte alls på gymmet nu på sommaren då jag använder kroppen till fysiskt arbete hemma istället. Förlorar kanske lite kvantitet i musklerna, men vinner kvalitet (i mitt tycke).

[Oceansoul]
0

Det finns pilatesövningar och liknande som man kan göra via youtube. Finns övningar där som PT's lägger upp som kan vara passande.

Eriikaa
0

Gymgrossisten har bra knäskydd, som inte är särskilt dyra heller. En gymboll kostar inte heller många kronor. Annars är väl som sagt det mest optimala för dig om du inte vill lägga så mycket pengar att träna med din egna kroppsvikt. Finns mängder av böcker, appar, youtube-klipp osv med övningar. Annars kanske du kan lägga en extra slant och boka ett möte med en PT en gång?

Fridaaaa
0

#12 Cykla gör jag en del på sommaren nu, eller ja börjat komma igång igen nu efter lite uppehåll. Vintertid cyklar jag inte alls. Simning kommer jag börja med i höst när skolan kommer igång. (simmar inte i sjön/havet, badkruka haha).
Aerobics, kräver inte det en hel del plats om man ska göra det hemma? Alltså inomhus när man måste det? 

#13 Japp bor på landet, Sommaren går det ju men dessvärre inte på vintern. Stora däck har jag tyvärr inte, enbart vanliga bildäck. Tunga stenar bli ju som hantlar (om du menar att man ska lyfta dem osv?) och går inte med mitt finger tyvärr (läs kommentarer högre upp), kommer bara göra ont i den då 😕 Men fylla skottkärran och göra benböj går och stora grenar/stockar finns i skogen 🙂 Det skulle kunna fungera. 

#14 Ska kolla upp pilates

#15 PT kostar en hel del om det inte är via gym tyvärr, redan kollat det på alternativ som finns i stan, och vill inte träna inför andra (avskyr det), så hemmaträning är det som gäller främst (simning och ridning går bra dock med andra men ridning är på tok för dyrt tyvärr).
Kollat på gymboll, de har kostat 300 kr och uppåt. Och ska jag köpa knäskydd (vilket är viktigare) så finns det inte pengar till gymboll heller tyvärr, för måste prioritera (djur, mat, räkningar, skolböcker i höst mm måste gå före), men tror inte sån boll är något alternativ för mig, ser inte så kul ut 😛 Sedan måste jag pumpa ut luften och in med ny luft var gång jag ska använda den då jag inte kan förvara den annars.
Många appar är på engelska tyvärr och engelska är inte min starkaste sida, testat någon app (minns inte vad den heter tyvärr) men den var inget vidare, hjälpte inte bra alls 😕 Tips på bra appar? Eller bra böcker? För kollat på bibblan men nja tycker det är svårt att veta vilka böcker som är bra när jag inte är van vid sån hemmaträning. Så tips på det tas tacksamt emot.

Vill gärna tips på träning man kan göra året om. På vintern när det är kallt, snö osv behöver jag träning man kan göra inomhus (väldigt lättfrösen på vintern samt svårt att göra övningar med supertjocka vantar som jag måste ha om det är kallt).
Samt inget som belastar fingrarna så mycket.

Fått många bra tips i tråden som jag tacksamt tar emot 👍
(nej är inga undanflykter i tråden, vet de som anser att folk har det bara för att de förklarar varför det är uteslutet osv men så är det inte här).

Fridaaaa
0

http://www.xn--hemmatrning-r8a.se/ är denna sidan bra?
(gick inte att hantera förra inlägget av någon anledning, ville inte sparas)

Vet knappt själv vad jag gillar att träna eller ej, vet dock att gym och sån styrketräning inte är något för mig eller gruppträningar.

:holmgreen:
0

Kör styrka med din egen kroppsvikt. Gratis och du hittar lätt övningar på tex Instagram. Kan utföras nästan överallt om man är kreativ. :)

Gur4m1
0

Köra cirkelövningar hemma eller på lämplig plats där du är ute på promenad, t.ex vid en trappa. Finns många övningar om du kollar youtube osv. Finns nästan garanterat någon app med övningar  :D

Jag var arbetslös och uttråkad, hade inte råd att ha gymkort - då köpte jag hem kettle bell från en butik som Jula eller om det kanske var rusta. Väl investerade pengar, då man kan göra många övningar med endast en sådan.

Hopprep är också ett exempel på billigt träningsredskap men kanske inte lämpligt för ditt knä. Jag har haft knäproblem men kunde hoppa utan problem, men det är nog olika.

Ang bristen av styrkan i din hand, testa att sätta trolldeg eller t.ex potatismjöl i en kondom/ballong (utan luft i) och gör en "boll" och sitt och krama bollen någon halvtimme varje kväll. Min mormor opererade handen och fick då det rådet och det har fungerat fint för henne.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Fridaaaa
0

#19  Kollat på 2-3 appar jag hittat men nja tyckte de var sådär just dem, men finns säkert betydligt fler 😛 (vill helst ha på svenska om det är en app där de ska förklara övningar eller så, underlättar).
Hur gör man cirkelövningar bra på liten yta? (inte så haj på sånt). (tänker när jag ska göra det inne vid dåligt väder eller på vintern)

Bor på landet, så svårt att träna vid trappa eller så annat än det steget in till oss vill säga. 

Hopprep kan jag hoppa, hade ett hopprep men vet inte vart det är men går ju att köra utomhus nu på sommaren samt hösten men inte vintertid. Men ska kolla efter hopprep igen 🙂 Är ju toppenbra träning 👍

Har en "deg" som jag tränat fingret med som jag fick med från sjukgymnasten, men jag kommer itne att få mer styrka i det fingret än vad jag har nu.  Fingret är inte kasst men är ändå inte samma styrka som de andra fingrarna. Så det har jag redan kört men de sa på sjukhuset att det inte kommer bli mycket mer styrka förmodligen.  Så är inte själva handen utan fingret, men påverkar ju när man greppar.

Gur4m1
1

#20 cirkelträning är helt enkelt att du gör ett upplägg där du växlar mellan olika övningar. Ett exempel bara är t.ex en stepup-platta (någon höjd?/ett nedre trappsteg och gör "fast feets" i 20 sekunder, sen direkt vidare till att göra benböj i 20 sekunder, sne vidare och göra armhävningar i 20 sekunder, sen göra hopprep i 20 sekunder sne vila i 30 sekunder/60 sekunder, sen upprepar du "cirkeln". Nä du gjort dne kanske 3 gånger kan du byta ut en del av övingarna (eller helt). Man blandar övningar som får upp pulsen med styrkeövningar.  Så gör du det tills du fått ihop t.ex 20 minuter eller 30 minuter t.ex.  Suzana Light, hon som var en av grundarna till Body rock på youtube har många exempel på pass där man i princip inte behöver någon utrustning.

Fridaaaa
0

#21 Jo cirkelträning har jag testat på men enbart på större ytor, var därför jag undrande 🙂  Men det skulle fungera att göra här hemma och ja även utomhus i trädgården till exempel.
Tack för tipset, ska kolla in det

Gur4m1
0

Cierkeltränign är ju oftast uppsattai "stationer" men beroende på övningar man väljer att göra så kan man ju anpassa sig efter det utrymme man har. Rent praktiskt bör man kanske ha lite mer utrmme för att hoppa hopprep, men hopprepet kna ju förvaras brevid en kettlebell, en stepuppbräd/låda, yogamatta osv.

Fridaaaa
0

#23 Hopprep blir det inte, fungerar inte inomhus 😛 
Men andra "stationer" inomhus går ju att ha alltså utan hopprep så man är på ungefär samma ställe men gör olika övningar bara.