Bälte vid marklyft?
Har precis börjat med marklyft och än så länge övar jag fortfarande in tekniken. Flera personer har sagt åt mig att jag bör införskaffa ett bälte och andra säger att det är onödigt.
Det känns dumt att lägga pengar på ett bälte som inte kommer användas men det känns mer dumt att skippa bältet och få skador, om det nu är nödvändigt med bälte. Vad säger ni?
Mvh Linnea Matros
Ett bälte kan göra så att du har möjlighet att lyfta mer.
Personligen har jag använt bälte vid ett tillfälle. Då ingen ännu stulit bältet som gymmet köpt in och jag utförde ett maxlyft. Att som nybörjare dra på sig ett bälte är inget jag föreslår. Det kan som sagt hjälpa dig att lyfta mer än utan och om du inte ännu fått in tekniken så är det sista man vill göra att addera än mer vikt. Sedan är det lite delade meningar om att bålmuskulaturen tränas sämre då man använder bälte.
Mitt förslag är att inte använda bälte som nybörjare. När du väl övat in tekniken ordentligt så kan du använda bälte vid de tyngsta lyften om du vill. Tänk dock på att det är stor skillnad på att lyfta med bälte. Vill du kunna överföra tekniken till vardagliga livet så är det bättre att du lär dig lyfta utan bälte, såvida du inte går med ett tajt bälte runt midjan i din vardag såklart.
Nej, absolut inte som nybörjare. Bälte kan vara ett komplement när man har kommit upp på riktigt tunga vikter och ska försöka slå ett nytt PB men innan dess har man redan byggt upp en bra grund, dvs en stark bål. Vänjer du dig vid att slippa använda bålen så kommer du bara skada dig i längden.