BCAA + Proteinpulver?
Hej!
Jag har länge vart i tankarna om att börja styrketräna igen, men denna gång med hjälp av olika pulver. Körde utan förut. Har just nu en övervikt på kanske tio kg? Tror jag väger 73-75 på 173 cm. Kan vara en del muskler men tveksamt. Dock tror vissa att jag styrketränar.
Vill ha snabbare och mer resultat, vill inte få tvättbräda men mer muskler i främst rumpa och armar. Är BCAA pulver och ett vanligt whey 80 en bra kombo? Tänkte isåfall ta whey med havregröt på morgonen och BCAA efter ett styrkepass.
En annan fråga också:
Kan jag gå ner i fettmassa enbart på styrketräning eller bör jag också köra konditionsträning? Är väl bekväm av mig och föredrar styrketräning. Var inne på att köra endast spinning ett tag, men känner att jag inte vill bli "konditionssmal". Spinning är något jag tycker funkar iaf.
Aut viam inveniam aut faciam
Jag skulle vilja säga att huruvida du går ner i fettmassa har med kosten att göra. Hur mycket muskler du förlorar, eller om du till och med lyckas bygga mer muskler under din viktnedgång, har med tung styrketräning att göra. Klassisk cardio typ löpning eller cykling kan faktiskt göra att du tappar muskelmassa.
Innan du funderar på eventuella proteintillskott borde du, enligt mig, kolla om du faktiskt täcker det dagliga proteinbehovet via kosten. Börja i den änden och om du inte gör det kan proteintillskott i form av pulver av olika slag vara ett smidigt komplement.
Jag hade för min del tagit BCAA i samband med träningen då det ger en liten extra energikick. Whey efter träning då det snabbt ger protein till kroppen vilket är bra efter träning.