Vad ska jag äta och när?
Hejsaan!
Jag är en tjej som är 17 år, 163cm och äger ca 55kg.
Jag har nyligen börjat att träna för att tona upp kroppen. Jag tränar ca 3 gånger varje vecka. Jag gör både kondition och styrketräning. Jag vill ha 6-pack eller 4-pack med en tonad kropp! Jag har tränat innan men det blev ingen progress. Men jag har nu bestämt mig för att göra detta.
Är det någon erfaren här som kan berätta lite för mig vilka slags träningar jag kan göra?
Ett annat problem jag har är att jag är rädd föra att äta sker man inte ska äta när man tränar så det slutar alltid med att jag antingen äter för lite eller fyller magen med 1,5-2L (vilket jag dricker varje dag) och äter frukter. Så är det någon här som kan dela med sig utav vad ni äter före en träning och efter?
Tacksam för svar!!
Låter ju inte bra och inte alls sunt att du är rädd för att äta ordentligt. Maten innehåller näring som din kropp behöver och du är inte färdigutvecklad än så lite hull är det sista du ska oroa dig för.
Jag tränar på morgonen och tar oftast en sked jordnötssmör och Aminosyror innan träningen.
Efter träningen äter jag oftast en sallad bestående av valfritt protein: lax/kyckling/räkor/ tofu + keso, broccoli, ärtor, råkost ibland linser/bönor och dressing.
Det är det som funkar för mig ska jag tillägga, lider av IBS så äter väldigt sparsamt med kolhydrater. Men snabba kolhydrater innan träning och ett balanserat mål av protein,fett och långsamma kolhydrater efter träning är väl det som rekommenderas.
1# Jo det förstår jag. Tycker själv det är dumt men har en dum inställning i huvudet om att jag inte borde göra det.
Ska pröva salladen efter mina träningar! Vad menar du med Aminosyror? :)
1# Jo det förstår jag. Tycker själv det är dumt men har en dum inställning i huvudet om att jag inte borde göra det.
Ska pröva salladen efter mina träningar! Vad menar du med Aminosyror? :)
Det är ett kosttillskott som bidrar till ökad uthållighet på gymmet och innehåller ca 40 g protein per 100 g. Är långt ifrån en träningsexpert då jag mest sysslar med löpning och rehab träning men det är inte artificiellt på något sätt och har inga jobbiga bieffekter. Brukar köra på det här märket: http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Aminosyror/BCAA/Body-Science-BCAA-XX.html Det är bara att googla om du vill veta mer :)
4# Ohh, visste inte det! Ska definitivt läsa på! Tack för hjälpen :)