Upprepning, hur många?
Satt och sökte på övningar för ryggen och hittade sidan i länken nedan.
I diagrammet står antal upprepningar för erfarna respektive nybörjare, som max 18 st.
Om jag gör en övning, kanske inte just dessa, är det dåligt på något sätt om jag känner att jag orkar lite till och gör några extra än det rekommenderade?
http://aktivtraning.se/traning/styrketraning/styrketraning-program-till-en-stark-rygg
Självklart inte. Om du inte utmanar dig själv och gör fler reps någon gång, något pass så kommer du inte utvecklas.
#1 som jag misstänkte, vart bara lite orolig. Brukar försöka köraminst 20 st utav allt jag gör, men vissa saker där övre ryggmusklerna tränar gör jag bara så många jag kan innan det gör för ont pga en gammal operation. Men då kör jag vidare som tidigare, tack :-)
Ett tips är att i stället för att göra fler upprepningar så öka vikten. Jag har fått lära mig att klarar man mycket mer än tolv reps så bör man öka vikten och försöka köra minst 6 upprepningar. Klarar man inte sex så gå tillbaka till lägre vikt igen. Det är givetvis ett mycket generellt tips. Men du kan ju testa en högre vikt och se hur det känns? Att traggla för låga vikter om och om igen ger dig inte lika mycket.
Jag skulle som #3 säger, lägga på mer vikt istället för att öka antalet reps :)
Anledningen till att man inte ska öka för mycket i vikt och sänka reptalet är att i alltför många fall låter folk formen påverkas då de ska ta mer vikt. Om du orkar kanske 4-5 reps på tyngre vikt men ändå bibehåller en bra form så kör på!
#5 Vad menar du med formen? Hur man utför själva övningen? 😊
#6 Ja precis, rörelsebanan helt enkelt under en specifik övning.