Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 1881 ggr
jolizz
0

Ont i benet 2 veckor efter strechning

Hej, jag har haft ont i benet i cirka 2 veckor nu. Jag gick ner o spagat och sen dess har jag haft ont och inte strechat sen dess. Vill verkligen komma tillbaka till strechningen men kan inte när jag har så ont. Nån som vet vad det är och hur jag ska fixa det? Tack i förhand :)

[Majbot]
0

Du kanske har sträckt något? Låter lite som efter jag hade sprintat för fort på löpband, fick känningar i framsida lår, muskelfästet vid höften efter det. Kunde inte stretcha redigt efter det på någon vecka :p

Facie
0

Du har nog sträckt dig låter det som och då kan man använda en massa olika krämer, tigerbalsam till exempel :)

Pretty wise //

Shalin
0

Åter igen har min sjukgymnast fel :P Man kan visst skada sig av att stretcha. Hon påstod att man aldrig kan stretcha för mycket… Nu gäller detta i och för sig sträckning låter det som, men det skedde ju i samband med stretching.

Facie
0

#3 Man kan nog inte heller stretcha för mycket, antagligen stretchade du bara för hårt och var nog inte ordentligt uppvärmd :)

Pretty wise //

Shalin
0

#4 Det kanske var det hon menade då :) Men jag frågade det att kan man verkligen stretcha tex sina ben hur mycket som helst utan att man skadas? Förklarade med att om jag tex sitter ner med bena framför mig och böjer mig fram över dom så långt ner man kan komma. 

Nej då det kan aldrig bli några skador av det sa hon. Men det kan det kanske inte bli om man värmer upp som du säger? Jag tycker bara det låter orimligt att jag ska kunna göra det utan skador när jag knappt kan böja mig över benen någonting nästan. Kan det verkligen inte bli skador då? 

Jag har ganska bakom vänstra låret. Vet sen innan att jag behöver stretcha det men jag tycker det är något av det värsta man behöver göra här i livet. Det gör ju så fruktansvärt ont att stretcha.

[Majbot]
0

#5 Om man stretchar försiktigt och inte överdriver så bygger man ju upp en vighet istället c: Men om man stretchar och det tar emot + gör olidligt ont så ska man nog lägga av x)

Shalin
0

#6 Ja men precis det var det jag tänkte att man kan ju inte stretcha hur som helst, som hon verkade vara övertygad om att man kan göra. Men då vet jag. Tack :)

Facie
0

#7 Man kan ju stretcha hur som helst egentligen bara om man tar det försiktigt liksom. Kör du yoga t.ex. börjar du direkt utan någon direkt uppvärmning liksom, man börjar istället med mjukgörande stretching.
Man ska akta sig för sådan stretching som TS utfört som är lite svårtstoppad och snabb, för att gå ner i spagat utan uppvärmning krävs en hel del.

Pretty wise //

Crest
0

Dock är det väl skillnad på att stretcha och töja (i alla fall så gör vi den skillnaden i gymnastiken. Stretcha=sträcka ut musklerna för att minska träningsvärk, töja=tänja med syfte att bli vigare. :)

Det är väl samma sak i praktiken, bara att stretching är lite "snällare", man tar inte i lika mycket. Kanske var så sjukgymnasten menade?

Niniz
0

Det låter nästan precis som mig… Lyckades äntligen komma ner i spagat och hade ont i benen flera veckor efteråt. I mitt fall var det dock inget farligt, men dröjde lääänge innan jag kunde, försiktigt och långsamt, börja stretcha igen :( Är mkt stelare nu och börjar fundera om jag någonsin kommer att komma ner i spagat igen. Men. Mitt råd är: vänta med att stetcha igen tills du inte har ont, och ta upp det långsamt och försiktigt, se till attr vara uppvärmd o inte pressa för hårt! har du väldigt ont eller det inte blir bättre snart bör du kontaka doktor :(