Magruter!
Hej! Jag är en tjej på 13 år och tränar 5-6 ggr i veckan (1 gång ridning, springning ca 5 gånger i veckan.) Och jag har ändå inte fått nå magruter, vist ser man nå lång grop över magen och en lång grop över (som ett plus) men inte synliga. Men inte liksom magruter, nu söker inte jag efter världens biffiga men så det syns iaf. Jag äter ganska mycket pga att jag tränar så mycket, men jag äter små potioner ca 5 ggr om dan, har hört att man ska minska på maten så kroppen måste ta av fettet. Men det känns jag är 13 ska jag värklige minska maten när jag är så liten och tränar så mycket? Så tips på att få magruter som ungdom. Tack på förhand.
hej det är inte bra att träna så mycket när man är så ung ! kroppen håller ju på att växa och utväcklas och så stör man det när man tränar och det kan leda till problem i framtiden !
Malin ewerlöf sparng 5-6 ggr i veckan i min ålder och se hon var den bästa i världen, och hon har fortfarande vissa av sina rekord kvar.
Att springa ger inte magrutor, men ja, som #1 sade, ta det lite lugnt i träningen och överansträng dig inte, du kan skada dig rejält om du tränar för hårt.
Jag tycker du ska läsa lite om hur man bygger muskler på ett bra sätt för någon i din ålder, tex armhävningar, push-ups.
Minska absolut inte maten, öka hellre så får kroppen mer energi och du kan bygga mer muskler
Tillräckligt låg fett% = magrutor. Sen måste du styrketräna för att få massa så där finns tydliga rutor ^^
Helt rätt. Din träning är långt ifrån överdriven. Träna på!
Vad gäller att få magrutor så har du fått svara av Majbot, plus att vi har lite olika genetiska förutsättningar. I pubertal ålder så är det viktigare med ett tillräckligt energiintag än att ha magrutor.
Tack för tipsen! Säger appaolut inte nej till fler kommentarer alltid roligt att höra andras perspektiv på saken. #5 vad skulle kalla överdriven träning? Hur många år är du? Tränade du i min ålder isf hur många ggr i veckan? Vart lite nyfiken;-)
Du (måste) träna styrka för att bygga upp muskler, du bygger ju inte muskler på samma vis när du springer, det skrev du ju själv i någon annans tråd.
Jag rider & springer också, och har inte magmuskler heller. Har ridit i 8 år, och har inte en skymt av några haha. Men som andra har skrivit så måste du träna styrka, eftersom att löpning inte tränar musklerna på samma sätt. Dock är ridning väldigt bra, så fortsätt med det och lägg till styrketräning. Löpning är också bra, såklart. Och jag tycker det är bra att hålla igång kroppen, men tänk på att inte överanstränga dig, speciellt inte när du är så ung!
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Om magrutor syns eller inte har mer med fettmängden på kroppen att göra än att magmusklerna skulle vara otränade. När fettprocenten kommer tillräckligt lågt kommer magrutorna börja synas.
Huruvida det är sunt för en flicka i den åldern att minska sin fettprocent så pass lågt låter jag vara osagt. Åldern trådskaparen är i är just den pubertala ålder då flickor ska samla på sig en del fett på särskilda ställen.
Hej! det kan vara kanske svårt för vissa tjejer att få synliga magrutor… (bla mig) Jag har magrutor (jag känner dem). Jag är lite underviktig enligt min längd, men det syns inget ändå!! De bästa tipsen jag har är ändå att fortsätta träna styrka på magen och se till att du får i dig tillräckligt med protein för att bygga muskler. Du ska inte går ner i vikt om du är normalviktig! Annars så får du försöka göra det, annars syns de inte. Mina har (nästan) börjat synas. Får ha tålamod! :)