Frågor
Jag är kille på tretton år och undrar hur man blir av med fett från lår och mage och hur man får arm muskler
Man kan inte punktförbränna.
Ingen sport du gillar?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nä
Svårt att ge tips då tycker jag, eftersom träning ska vara roligt, lättare att finna motivation och så också 🙂
Styrketräna. Det ger en förbättrad kroppskomposition och är nog den mest hälsosamma formen av träning, om den utförs på ett säkert och riktigt sätt. Samtidigt lägger det grunden för en stark kropp ända upp i gammal ålder.
Gillar du inte att styrketräna? Lär dig tycka om det då. :-)
#4 Inte bara att lära sig att tycka om 😛
Jag personligen tycker det är viktigt att när man börjar komma igång, att man ska tycka det är roligare, lättare med motivation och så med.
TS: Hur ser kosten ut?
Det första jag skulle vilja fråga är hur du äter? Äter du mycket chips
, godis, snabbmat och läsk? Sluta med det i så fall, det är väldigt svårt att bränna bort all den energin.
För ännu snabbare viktminskning:
Ta bort pasta
, bröd, ris. Potatis är okej (ej pommes frites)
Saft och juice
kan också hindra det
För att bygga muskler måste man äta protein (kött, bönor, fisk, kyckling osv.) Lägg till grönsaker och sås. Till frukost kan du äta exempelvis fil/yoghurt
naturell (inget socker i!) med frukt i. Ett äpple med kanel är gott. Äggröra är också gott.
Träning:
Börja med att gå ut och gå. Du behöver ingen speciell utrustning för det. Gå 60 min varje dag utöver det du brukar gå. Har du hund kan du ju ta med den. När du har gått 60min varje dag i några veckor så kan du gå 90 min varje dag. Gå i ett snabbt tempo så du får upp pulsen.
Ex.
Du börjar nu på måndag vecka 26.
Vecka 26: 60 min promenad varje dag
Vecka 27: 60 min promenad varje dag
Vecka 28: 60 min promenad varje dag
Vecka 29: 90 min promenad varje dag
Vecka 30: 90 min promenad varje dag
Vecka 31: 90 min promenad varje dag
Detta kan du fördela på 45 min + 45 min elr. 30min + 60 min så du får två promenader istället för en.
Efter dessa veckorna kanske du vill börja jogga? Här finns ett bra program
: http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm
För att bygga muskler måste man styrketräna. Här finns ett bra pass
lämpligt för en 13-åring. Gör det 3 - 4 gånger i veckan
http
://www.styrkelabbet.se/trana-hemma/
På den sidan finns allt du vill veta om muskelbygge och
kost.
Lycka till
!
Återkom gärna om du har fler frågor! 🙂
Tack för svaren