Förbättra/stärka sitt immunförsvar?
Jag vet inte riktigt om detta är rätt forum att ställa frågan på, men jag vänder mig till det jag kommer på & hoppas på bra svar & tips!
I alla fall, under vintern 2013 blev jag sjuk mycket, fick influensan, halsfluss och var säkert sjuk i 2 månader sammanlagt. Efter det blev mitt immunförsvar helt kasst, fick halsfluss en gång till under våren och ända sedan dess känner jag mig alltid lite trött, är alltid lite täppt i näsan plus att jag då och då känner att jag börjar få ont i halsen. Halsontet går över efter ett par dagar, men förkylningen håller i sig hela tiden. Riktigt irriterande! Och på grund av detta har min träning gått väldigt upp och ned, har inte kunnat träna som jag vill eftersom att jag har mått dåligt.
Nu undrar jag om ni har tips på vad som stärker immunförsvaret. Hur man kan tänka och äta. Och framförallt, vad man ska äta. Är väldigt trött på detta nu och vill känna mig pigg & frisk!
Innan jag blev "sjukare" var jag ganska hälsosam, var inte lika trött och mådde mycket bättre. Blev nästan aldrig sjuk dessutom. Men nu har jag blivit tröttare osv. Sötsuget är nästan alltid där och äter sämre. Mår dåligt av detta såklart, även för att jag även har gått upp några kilon på grund av det.
Hade verkligen uppskattat tips. Blir jätteglad om ni kan hjälpa mig!
Glad midsommar på er, också!
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Jag har några förslag…
Försök begränsa intaget av raffinerade kolhydrater såsom bröd, pasta, skräpmat, kakor och godis samt allt annat med socker i. Anledningen är att det finns en koppling mellan högre intag av dessa kolhydrater och ökad inflammation i kroppen. Om det är kolhydraterna i sig eller den ökade insulinnivån i blodet som är själva orsaken vet jag inte, men det är visat i studier att konsumtion av raffinerade kolhydrater ger ökad inflammation. Insulin är i sig pro-inflammatoriskt.
Ersätt gärna just pasta med grönsaker. Rotsaker kan fungera då dessa är mer komplexa i sin natur.
Försök även undvika de omega-6 rika oljorna och margarin. Ersätt dem istället med olivolja, kokosolja och riktigt smör.
Öka intaget av omega-3 fetter. De finns främst i fet fisk. Äter du inte fet fisk så ofta går det utmärkt att komplettera med ett bra omega-3 tillskott.
Tack så mycket för tipsen! Ska tänka på det & försöka minska på det du nämner. Och såklart försöka öka intaget av omega- 3. Bor dock hemma så kan bli svårt att få i mig det då vi inte äter så mycket fisk. Men ska försöka och kanske få familjen att äta mer fisk haha! 🙂
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
#2 Hela familjen borde rimligen må betydligt bättre med de förändringar jag föreslår. Se om du kan få med dem på ett familjeexperiment… :-)