Träning hjälp!
*Kan man ut springa 20 min varje dag?
*Ska/kan jag köra 20 min på orbitracken om jag även ska springa den dagen?
*Hur många gånger i veckan bör jag träna med hantlar? Går det varje dag om man bara kör ett visst antal?
*Har tränat styrka i över ett år men kondisen är rätt låg då jag gjorde min första springrunda igår och var helt slut. Det jag läst är att man bör inte springa varje dag om man är otränad men jag har ju tränat styrka över ett år så gäller detta även mig?
Otroligt tacksam för svar
Kondisen behöver inte vara särskilt dålig bara för att det inte gick så bra att springa. Det betyder sannolikt att du har dålig teknik och löpekonomi. Tränar du intensivt i gymmet så kommer du få positiv effekt på konditionen, men om du testar kondition med att springa behöver du träna löpning. Detta för att just förbättra teknik och löpekonomi.
När du springer är det inte bara muskler som ska "vänja" sig, det är mycket ligament och leder som ska komma igång. Ofta går man ut för hårt för att muskler vänjer sig snabbare än just det övriga, vilket brukar slå tillbaka efter ett tag. Jag tror att det är klokt att skynda långsamt. Börja med varannan dag och öka därefter, och glöm inte att värma upp och varva ned ordentligt för att hjälpa kroppen.
Angående att träna varje dag med hantlar så beror du ju helt på vad du kör. Kör du bicepscurls varje dag så är det lite, enligt mig, meningslöst. Variera dina muskelgrupper eller kör helkroppspass varannan/var tredje dag (kanske de dagar du inte springer?).
Hej! Jag ska försöka svara på konditionsfrågan.
Min farbrors fru springer 9 mil i veckan och hon tipsade mig om att rätt sätt att bygga upp kondition är genom intervallpass, jag började med att springa 1 minut sedan gå 1 minut, så länge jag orkade och det känns riktigt bra när jag springer nu.
Styrke träning och kondition är typ två olika saker. styrke träning för man upp pulsen men inte lika mycket som när du springer. Så sprigning är mer kondition mässigt än styrke träning. Det är två olika saker.
#4 Styrketräning höjer förbränningen i vila då starka muskler behöver mer energi, att styrketräna ihop med kondition är visst bra då kroppen behöver variation. Kondition och styrka hör ihop, det är inte helt skilda världar.
Jo det är en bra kobi, men om jag styrke tränar i ett år sen far jag ut och springer, då kom jag ju inte precis ha nå bra kondis och iaf få en bra tid.
#6 Du orkar ju mer om du har tränat i ett år kontra sitta hemma och glo i ett år.
#6 Om du styrketränar i ett år och sedan far ut och springer kommer du ha en usel löpteknik… inte nödvändigtvis dålig kondition.
Tränar du styrketräning intensivt kommer du åstadkomma en förbättring på det kardiovaskulära systemet, precis på samma sätt som om du hade "konditionstränat" (eller förmodligen ännu bättre, eftersom många konditionstränar med för låg intensitet), men du kommer inte förbättra din löpteknik. Det gör du genom löpning. Att träna (eller för övrigt göra något alls, som t ex att leva) utan att hjärta och lungor deltar är liksom inte… möjligt. Ju intensivare du tränar, desto större krav ställer du på just hjärta och lungor, vilket (om intensiteten är tillräcklig) medför en förbättring.
Prova träna löpning målmedvetet under sommaren för att förbättra din kondition och sedan, till hösten, kasta dig i bassängen och simma så ska du se att det mesta av din förbättring konditionsmässigt kommer från förbättrad löpteknik och väldigt lite kommer från en faktisk förbättring av "konditionen".
#8 Tack för att du fick fram precis det jag inte kunde formulera eller skriva ut. 👋
Nä, inte dålig. Men alltså du kan inte förvänta dig mycket.