Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 2466 ggr
mopsen12
0

Bästa träningen för ryggen?

Jag har ont i ryggen väldigt ofta. Vid minsta ansträngning får jag väldigt ont och på grund av min skolios vandrar smärtan från nedersta kröken till översta. Vilket skulle ni säga är det bästa sättet att träna ryggen för att motverka detta? Jag har verkligen inga muskler alls i ryggen känns det som…

Zabbio
0

Promenader i så raskt tempo som är bekvämt utan att förivra sig och röra sig fel. se till ayt bägge armarna pendlar jämnt längs med sidorna, benen går lika långt, landa med hälen (är man riktigt spänd vill man ibland trippa på tå) överdriv inte men gå inte och såsa heller :) Är man stel hjälper det ibland att gå baklänges för att mjuka upp ryggen och rörelsen. Några steg bara - kroppen har inte lärt sig att kompensera vid backsnde eftersom man sällan backar så mycket. Försök få konyakt med Spines and Joints och få remiss dit.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

magrutor
0

Både mage och rygg är jätteviktigt att stärka upp, speciellt om du har skolios. För rygg är väl den enklaste övningen rygglyft, mage t.ex. plankan av olika slag. Men googla, googla, googla och skriv ner alla övningar du hittar som verkar bra och roliga. Gör ett litet träningsschema för mage/rygg och bestäm hur ofta du ska göra det :)

mopsen12
0

#1 Åh, skulle så gärna önska att jag kunde gå men har extremt svårt med det. Cykla, jogga, sparkcykla eller åka skateboard gör jag regelbundet. Minst en gång om dagen. Men jag klarar inte av att gå själv som motionsform eller knappt annars heller. 😕 

Sökte på Spines and Joints men det verkar inte finnas i Sverige?? 

#2 Så rygg+magövningar hemma alltså? Gör redan lite grann men vet inte om det hjälper något. Kanske borde köra oftare och hårdare. 🙂

Zabbio
0

#3 Spines and joints finns åtminstone i Ängelholm gör där var jag på rehab. Jag tror ändå att du behövrr gå.. cykling och annat låser man lätt ryggen i och man kommer inte åt de små stabiliserande musklerna som är skadade och förtvinande vid ryggproblem. S&J är bra förr de tittar på hela dig och kan avgöra och förklara om du ska gå fast att det gör ont. Men det jag lärt mig som ska gälla i stort sett alltid, oavsett vad som är grundproblenet, är att man behöcer gå, om det gör ont eller är dtelt hjälper det ofta att gå raskare (!) Och om man inte klarar en halvtimme så får man börja med en minut. Om du inte klarar av att gå en energisk promenad har jag svårt att se att du kan göra några andra ryggstärkande övningar utan att din kropp kompenserar för problemen i ryggen. Vilket innebär att de muskler som tagit över stabiliteten blir starkare och de små musklerna som behöver tränas upp och är gjorda för att stabilisera blir svagare och därmed blir problemen bärre. Du behöver professionell sjukgymnastik om du inte klarar ayt gå.. och även om vårdcentralens gymnaster kan vara bra på sitt sätt så är Spines and Joints mycket bättre, och man går program osv. Jag vet att de finns i Ängelholm och tror att de finns i Göteborg och Stockholm..men är osäker på de två sista.

mopsen12
0

#4 Ber så hemskt mycket om ursäkt, var inte tydlig nog i mitt förra inlägg! Jag kan gå, jag har inte så ont att jag inte kan gå utan det handlar om att jag helt enkelt inte tycker om att gå överhuvudtaget! Det jag menade med de andra aktiviteterna är det jag substituerar för mitt gående. I stan kan jag gå hur länge som helst för där blir jag så stimulerad av allt runt omkring men att gå själv som motionsform klarar jag inte av. 

Jag har kontakt med sjukgymnast och tror nog att det räcker. Även fast jag kan tänka mig att de säkert är bra där så känner jag att jag inte har tid, pengar eller energi nog till att leta upp dem när jag ändå har en sjukgymnast. 

Hon föreslog core träning och det låter nyttigt för min rygg!

Zabbio
0

Ah, ok. Det är ju en annan sak. Men promenad har fortfarande fördelen med att ryggen får röra sig sim den är skapad för, vilket cykking ich annat inte främjar :) Enorm skillnad på S&J och vanlig sjukgynnast. Men det är försyåss upp till dig :)

magrutor
0

Japp, jag tror du kommer långt på mag- och ryggövningar hemma, alltså core träning som sjukgymnasten föreslog. Men det kräver ju att du kör regelbundet om du ska märka någon skillnad, jag skulle rekommendera varannan dag, men är inget proffs så kan inte lova att det är det optimala ;)

Och sen ska det ju vara riktigt jobbigt också. Det räcker inte med 10 situps och 10 rygglyft(om det inte är väldigt jobbigt dvs) utan du ska trötta ut musklerna, annars kommer inget hända.

mopsen12
0

#6 Ja, tack! :) 

#7 Jag tror nog också att jag får köra hårdare haha. 😃 Tack!