Vad för träningspass?
Har äntligen skaffat träningskort på Gerdahallen (ungefär som Friskis och Svettis, med ungefär samma utbud på pass) och tänkte försöka komma igång med att träna två gånger i veckan. Saken är det att det finns ju hur mycket som helst att välja på, massa sorters gympa, pilates, afro, zumba, yoga, aerobic o.s.v. och har ingen aning om vad jag vill gå på och vad som är bäst träning.
Följde med mamma i söndags och så var vi på någon skivstångsgympa som skulle vara mellanintensiv i en timme, men som jag i princip skrattade mig igenom. Så igår gick jag på styrkegympa som var 1,5 timmar, högintensiv för väldigt vältränad personer och det var alldeles lagom jobbigt. Jag tänker nog gå på det eller en annan gympa som skulle ligga på ungefär samma nivå en gång i veckan, men vad ska jag göra andra gången? Har ni några förslag på vad ni tycker är roligt och rätt så jobbigt?
Jag är 15 år och är före detta elitgymnast, då tränade jag ca 12 timmar i veckan men skadade mitt knä en massa och fick lägga av. Nu är jag nästan frisk igen efter 1,5 år men kan inte börja träna gymnastik igen så vill träna annat. Jag är alltså väldigt bra grundtränad även om jag inte är i superform just nu, har dock inte super bra kondis och har lite problem med att springa för mycket.
Vill vara trött när jag tränat och träningsvärk är alltid en bonus 😉
// Nadja
Jag går väldigt mycket eftersom jag har hund, blir väll tre mil varje helg och kanske två mil under en vecka. Så får in långsam träning där. Även om jag går i raskt tempo i terräng med mycket backar, så vill gärna träna något med högt tempo.
Dessutom satsar jag på att få tillbaka min kära magrutor till sommaren, jag vet att de finns de har bara tagit tillfällig semester 😉
// Nadja
Jag är på Gerda varje vecka. Dels tränar jag i gymmet, sedan går jag på yoga och rehab.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Nu vet ju inte hur det ser ut med valet utav vikter på skivstångspassen men jag misstänker att du får välja sånt själv? Försök att öka vikterna till en början, tar man för lätta vikter så är risken att man precis som du tar sig igenom passet för enkelt..
Sen tror jag att du tjänar på pass som bygger upp muskler i och med att promenaderna med din hund klassas som aktiv vila i träningstermer.
Stort lycka till! 😉
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Mitt tips är att testa alla pass och välj sen. Du är ju redan ganska vältränad och det är stor skillnad på träningsnivån för en elitgymnast som tränar 12 timmar i veckan och en elitmotionär. Passen på Gerdahallen kanske är för lätta för dig, men testa dig fram och känn efter. Du ska ju helst inte gå söder av träningen heller.
De har väl löpgrupper där så du kanske kan anmäla dig till en av dem?
Om du kan gå på gymmet så kanske du kan göra gymnastikövningar (handstående, pik etc.), det är väldigt bra övningar, om du vill och kan det med tanke på din skada. Annars kanske tungstyrketräning skulle passa dig? Att lyfta skrot då.
Var precis i samma situation som dig när jag var 15, för 3 år sen nu, slutade med gymnastiken efter att ha tränat 12 timmar i veckan i massa år.
Som du säger har man verkligen en bra grundstyrka när man kommer från gymnastiken, även om man kanske har tappat en del muskler vet kroppen hur man ligger i krum resp svank, hur man spänner olika muskler osv. En stor fördel har jag märkt!
Jag tycker som någon annan också sa att du ska prova alla pass du tycker verkar intressanta så märker du vad du tycker passar dig. Går du på konditionskrävande pass finns det en risk att du inte känner dig lika bra längre, gymnaster har en tendens att va starka men inte ha nån superkondition ;) Gillade du fristående(nu vet jag iofs inte vilken disciplin du höll på med men de flesta har ju nån typ av dans) är det kanske zumba eller afro som passar dig(afro är dock sjukt annorlunda från det man tränar som gymnast, men riktigt kul!), gillade du styrketräningen är det kanske något som det du redan provat du kan försöka hitta nåt mer av eller om du gillar stretch och rörlighet passar kanske yoga.
Eller så kör du själv i gymmet helt enkelt, du har säkert en hel del bra övningar från gymnastiken!
Men prova dig fram, det kanske blir några lätta eller tråkiga pass i början, men sen ska du nog hitta vad som verkligen passar dig. Lycka till! :D
Var ju ett tag sedan jag skrev inlägget och jag gjorde så att jag provade igenom de flesta passen. Har hittat flera stycken som jag gillar. Tack så väldigt mycket för alla tips och idéer! #5 Var truppgymnastik som jag höll på med, fristående var jag aldrig jätte förtjust i, men jag gillar faktiskt danspassen på Gerda.
// Nadja
Haha ojdå, såg inte att det va så gammalt!
Misstänkte att de va trupp, den typiska träningsmängden för trupp ;) Men va kul att du har hittat lite som passar!
#6 Vilka pass var det du fastnade för? 🙂

Mvh Stephanie 

#8 Box tycker jag är jätte roligt, men har alltid gillat att sparkas och slåss…haha. Annars så gillar jag TRX cirkel väldigt mycket. Styrkegympa tycker jag som jag sa i början mycket om. Pilates och zumba kan vara roligt ibland. De var väl de som jag kom på nu :-) Gillar pass där det händer saker, annars väntar jag bara på att träning "ska börja", spelar ingen roll hur jobbigt det är. Ush, i onsdags svimmade jag när jag tränade det var väldigt obehagligt. :S
// Nadja
#8 Box tycker jag är jätte roligt, men har alltid gillat att sparkas och slåss…haha. Annars så gillar jag TRX cirkel väldigt mycket. Styrkegympa tycker jag som jag sa i början mycket om. Pilates och zumba kan vara roligt ibland. De var väl de som jag kom på nu :-) Gillar pass där det händer saker, annars väntar jag bara på att träning "ska börja", spelar ingen roll hur jobbigt det är. Ush, i onsdags svimmade jag när jag tränade det var väldigt obehagligt. :S
// Nadja