från otränad till fit?
Någon här mer än jag som är fullständigt otränad och har lite hull på kroppen och som har bestämt sig för att träna ordentligt och blir riktigt stark??
Kanske har du en blogg där man får följa resan?
Vore härligt med lite motivation och inspiration :)
Just nu joggar/springer jag ca 3 ggr/veckan och tänkte lägga till styrketräning ett par gånger i veckan också.
Låter som mig 😃 Har gått från tankar om att gymmet är jobbigt och tråkigt till att bli nerstämd om jag inte får gymma… I cirka 5 veckor har jag gymmat nästintill varje dag nu, kombinerar styrkepass med cardio och har märkt bra resultat 🙂
Tyvärr har jag ingen blogg men jag delar gärna inspiration, tips och peppande.
Har du tänkt bli fit så rekommenderar jag att du börjar med styrketräningen snarast och bygger upp muskelmassan, tyvärr gör inte joggningen lika mycket.. 😕
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Ok :) ! Jag trodde att joggning var jättebra men då hade jag kanske fel. Började du hårt me styrketräningen eller ska man börja försiktigt?
Vågar inte gå in på ett gym haha. Sist jag var på ett gym så glodde alla direkt jag kom in samt att det var fullt med "spännisar" och folk som visade upp sig . Kände att lilla "mesiga" jag inte passade in där !:D Men alla ska ju börja nån gång
Tyckte du att det var jobbigt i början ?
All motion är bra motion! Men vill du bli fit så skulle jag satsa på muskelmassan istället för konditionen då du kommer märka resultat så himla mycket fortare :)
Jag började efter följande program och märkte goda resultat redan efter 3 veckor: http://www.styrkelabbet.se/styrketraning-for-nyborjaren-en-startguide/
hade även lyckats gå ner 3 kilo i vikt utan att fokusera på viktnedgång, + att jag fått smalare midja osv..
Jag tycker man ska känna efter vad kroppen säger, min kropp orkade mer vartefter så jag ändrade upplägget efter eget tycke.. Men du kommer märka när musklerna känns utmattade och behöver vila ;)
Det är absolut INGEN som kollar för att vara elak, tro mig. Du får se det som att det är ett enormt lyckat steg att du vågat dig dit 😉 Dessutom, är de flesta personerna väldigt hjälpsamma om du undrar något.. Alla har vi dessutom olika kroppsform, det finns en tjej på mitt gym som är riktigt smal i kroppen men som lyfter lika mycket som mig eller mer :D
Självklart vart det jobbigt, framförallt att veta VAD man skulle göra på gymmet. Vilka övningar, hur tunga vikter, kommer folk glo ihjäl sig eller säga något för att jag gör fel? osv osv… Men har du något gym med tjejavdelning så kanske det känns bättre att börja med? Jag kör bara enstaka övningar ute bland killarna och då märker jag också att dom tittar, men inte för att vara elaka och stirra ut en utan för att de enbart kollar läget ;)
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Jag har också planerat att förändra min kropp, med start från och med idag. Jag vill först och främst minska 10 kg i vikt då jag har en del hull att bli av med, men dessutom bli starkare och få slanka armar, ben samt mage. Det är mitt mål med träningen just nu.
Under sommaren kommer jag endast ha tillgång till att löpträna samt göra styrkeövningar så som armhävningar m.fl. Till hösten är jag dock inställd på att införskaffa mig ett gymkort! Jag har ingen erfarenhet av att träna på maskiner eller utöva mycket styrka överhuvudtaget, men tror att det skulle vara gynnsamt att variera konditionsträning med det.
Min resa går att följa via dayviews, där heter jag också elli19! :)