Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 557 ggr
woox1
0

Hur mkt ska man äta?

Jag väger ca 59 och tänkt börja med styrketräning, hur mkt kolhydrater behöver jag äta? Och hur mkt ska man få i sig efter träningen? Behöver lite råd känner jag, :) är det bra att äta mkt kolhydrater innan träningen? Nu menar jag så klart pasta, ris, potatis etc :)

Inkanyezi
1

Styrketräning innehöller mycket lite av de mer explosiva element som en del andra former av träning, och därför behöver du inte mycket kolhydrater. Däremot krävs protein, eftersom muskelfibrer skadas när man anstränger dem hårt, och de behöver ersättas, byggas upp.

Kostmässigt är det egentligen inte något särskilt, utöver att se till att man äter tillräckligt med protein, kanske lite i överkant, mellan 1½ och 2 gram per kilo kroppsvikt i stället för cirka ett gram för soffpotatisen.

Så det handlar mest om bra mat, och det finns idéer om precis när man bör äta för att det ska vara så effektivt som möjligt. Direkt efter träningen är det många som tycker att man ska trycka i sig något, men om man är mycket trytt, kanske man inte orkar få i sig något annat än flytande. En del använder sånt där pulver man kan köpa, medan andra helt enkelt dricker mjölk. Mjölken innehåller en ganska väl balanserad blandning av protein, kolhydrat och fett.

freck
0

#1 Nervsystemet behöver kolhydreter

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

ManU77
0

#2 Kolhydrater är inget essentiellt näringsämne för människan. Vi behöver äta exakt noll kolhydrater för överlevnad och välbefinnande.

Det pyttelilla glukosbehov vi har kan med lätthet tillgodogöras genom glukoneogenesen.

Inkanyezi
0

Nu var ju frågan som tråden gäller att äta i samband med träningen, och jag förutsätter att det inte ens är möjligt att få brist på kolhydrater. Det är otroligt svårt att äta mindra av dem än man behöver dagligen, eftersom nära nog alla livsmedel innehåller en del kolhydrater, så för nervsystemet (eller hjärnan) är det inget problem att inte äta några kolhydrater alls i samband med träningen. Jag förutsätter att man i övrigt äter ordentligt, så att man får i sig protein, vitaminer och energi.

Id'én att sätta i sig kolhydrater efter träningspasset är inte helt galen, eftersom det triggar insulinutsöndring, vilket stöder regenerering av musklerna, så att muskeltrådar som har skadats kan repareras. Men det är inte kolhydrat som behövs för reparationen, utan protein -- och kolesterol. Kolesterol är en mycket viktig byggbit för att reparera skador. Det behövs för cellmembranen.

Så om du bygger, bygger muskler, kan det vara idé att äta kolhydrater, för att höja insulinet, vilket stöder tillväxt. Det är nästan oundvikligt att då också fettet ökar i kroppen, eftersom eventuell överskottsenergi måste lagras någonstans, då sockret (kolhydraterna) måste tas om hand först för att det faktiskt är livsfarligt att ha för mycket socker i blodet. Alla kolhydrater, varifrån de än kommer, blir till socker när matsmältningen tar hand om dem.

Men ätandet efter träning fyller inte något behov av att återställa energi, eftersom träning faktiskt inte bränner mycket mer än att sitta still i soffan eller ligga i sängen och sova. Många föreställer sig att träning bränner fett, och att man går ner i vikt av att träna, men det är oftare tvärtom, att man går upp i vikt. Både muskler och fett. Och det beror på att man ofta äter mer än om man hade varit mindre aktiv.

Så man har inte ett behov att fylla på energi, det kan vara bra att ha klart för sig. När man i samband med träning fyller på med kolhydrat är det inte för att täcka någon brist, eftersom hjärnan ändå har massor av kolhydrat att frossa på. Man har faktiskt inte gjort slut på sina reserver, hur hårt man än tränar, så länge passen är kortare än fyrtioåtta timmar. Skälet för dem som fyller på kolhydrater är att bygga muskler, genom att ha högre insulinnivå, vilket stöder muskelbyggnad. Samtidigt blir man fet, och det kan man inte träna bort, utan när man vill minska fettet, då deffar man, dvs går över till ett annat sätt att äta, med väsentligt mycket mindre kolhydrater.