Träning iFokus

Träning

Etiketthemmaträning
Läst 948 ggr
hittapo
2014-06-01 15:39
0

Nybörjar armövningar

Hejsan, 

Jag är ny här och hoppas ni kan hjälpa mig. 
Det är så att jag "äntligen" tagit tag i mitt liv och försöker röra mig mer. Jag tycker det är lätt att hitta benövningar och gör dom mer än gärna Glad Men nu är mitt problem armövningarna. Jag har absolut ingen styrka i armarna nu och klarar inte så mycket. 

Så nu hoppas jag ni skulle kunna hjälpa mig med enkla armövningar så jag kan få upp styrkan i armarna. Jag har testat plankan och armhävningar men det funkar inte alls då min armstyrka är 0 just nu. Jag har tillgång till hantlar och enklare gymredskap här hemma. 

Undrar ni något får ni fråga! 🙂

(har samma inlägg inne på viktminskning också)

slarvigt
2014-06-01 15:57
0

Det går att göra armhävningarna lättare genom att stå på knä eller placera händerna på ett något högre föremål så att överkroppen kommer upp. 

Med hantlarna kan du göra axelpress, bröstpress, bicepscurl, hammercurl, tricepspress, hantellyft åt sidan m.m. för att bygga upp en grundstyrka i armarna/överkroppen :) Om du har något att hänga i kan du också göra excentriska chins.

hittapo
2014-06-01 19:07
0

Tack för förslagen!
Ska kolla upp övningarna lite bättre och börja med det imorgon 😛 En dum fråga kanske men: hur ska man välja vikter? Börja lätt med några få kilo och sedan öka sakta eller? 😛

Nej har inget att hänga i 😛 Tror inte jag hade orkat det heller 🤪 haha.

slarvigt
2014-06-01 19:23
0

#2 Använd så tunga som du orkar göra 3x15 reps med. Det tar några gånger innan man känner att man "hittat rätt" är min upplevelse, så ta de första 1-2 veckorna som inskolningsveckor. Sedan kan du börja öka i vikter och svettas lite mer :) I början utvecklas man snabbt, så du ökar vikterna i takt med att du känner att du kan, samtidigt som du håller tekniken!

Det gör du kanske inte, men det tar inte många gånger förrän du märker resultat :)

hittapo
2014-06-01 22:16
1

#3 Okej. Då ska jag nog börja så smått imorgon redan 🙂 Tack så mycket för svaret! 🙂