Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 618 ggr
ElinaPersson
2014-05-25 22:36
0

Rådfrågning

Hej allihopa!

Jag har nu kört styrkelabbets upplägg i 3 veckor http://www.styrkelabbet.se/styrketraning-for-nyborjaren-en-startguide/ och märker redan mycket skillnad i kropp och styrka.. 

Målet är att bygga muskelmassa och samtidigt bli slankare.

Upplägget är följande..

Varannan vecka överkroppspass x 2 och underkroppspass x 1

Bänkpress 3 x 5
Latsdrag 3 x 5
Militärpress 3 x 5
Skivstångsrodd 3 x 5
Triceps pushdown med rep, i kabelmaskin 3 x 10
Bicepscurl med skivstång 3 x 10

Varannan vecka underkroppspass x 2 och överkroppspass x 1

Knäböj 3 x 5
Marklyft 3 x 5
Benpress 3 x 10
Benspark 3 x 10
Lårcurl 3 x 10
----------------------------------------------------------

Om jag kör exempelvis överkropp mån + fredag och underkropp ons så kör jag allt som oftast cardio på tisdag, torsdag + lördag med 30 min spinning och 30 min promenad i 11 lutning/6.5 i hastighet på löpbandet…

Jag har nu funderat på att skippa cardion och köra styrkepass 5 dagar i veckan med cardio på lördag/söndag.. Dvs varva varannan vecka överkropp mån, ons + fre och underkropp tis + tors och sen underkropp mån, ons + fre och överkropp tis + tors.. Blir det sämre eller bättre?

Långt inlägg men hoppas att någon som är kunnig kan svara på om jag behöver vila emellan (fast jag tycker det är fjuttigt med 1-2 överkropp/underkroppspass i veckan)…

Tack på förhand!

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

RobinEH
2014-05-25 23:07
1

Först vill jag nämna att det är ett bra upplägg för nybörjare och att om du gör ändringar i programmet så följer du inte längre deras program. Många tränare är tydliga med att påtala att om man gör minsta ändring i deras program så följer man inte deras upplägg och man har således byggt sitt egna program.

Nu till vad du undrar över. Jag skulle anta att deras upplägg bygger på att tillåta tid för konditionsträning samt studier som visat att muskelproteinsyntesen (den anabola effekten av träning) är eleverad i upp till 72 timmar (3 dygn) efter träning hos nybörjare. Datan bygger på manliga försökspersoner och jag vet inte om resultatet är detsamma hos kvinnor. Hos individer som tränat under en längre period (läs månader) så ses en elevering av muskelproteinsyntesen i mellan 24 och 48 timmar efter träning. Utifrån detta kan det alltså vara tillräckligt att träna specifik muskelgrupp var tredje dag som nybörjare och varannan dag för de med lite mer erfarenhet.

Personligen rekommenderar jag träning av specifik muskelgrupp varannan dag. Liknande vad du funderar på. Jag ser inget negativt med din ändring av programmet. Jag tror inte heller att du kommer att få för lite vila, men du bör känna av hur det känns efter att ha tränat ett tag.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

ElinaPersson
2014-05-26 00:01
0

Jag märker ju snabb skillnad men tycker samtidigt att vilan är på tok för lång mellan passen.. Dvs tränar jag underkropp på onsdagen ena vecka så är det enda fram till måndag tills jag tränar underkropp igen… Det är största anledningen till att jag funderar på att ändra strukturen och köra mer styrkepass än cardio, för jag rör mig såpass mycket på jobbet iallafall (jobbar på lager)..

Tack för ditt välutformade svar RobinEH 😃

ElinaPersson
2014-05-31 03:10
0

Har testat detta en vecka nu men märker direkt en helt annan trötthet i musklerna under passen (dvs, jag tror inte upplägget passar mig).. Så de blir att köra underkropp dag 1, överkropp dag 2 och sen vila dag 3 och sen underkropp dag 4, överkropp dag 5, vila dag 6 osv… Med cardio på vilodagarna precis som innan 😃 Sen fortsätta så hela tiden med var 3e dag vila, för då blir det ändå 72 timmar (?) vila mellan de olika styrkepassen….