Träning iFokus

Träning

Etikett: tips-inspiration
Läst 519 ggr
Saffran0Spice
0

En bra uppläggning för kickstart?

Tjo på er! Jag har funderat på att komma igång med träning och ''ett hälsosammare liv'' - tyvärr är jag en person som snabbt faller tillbaka om jag inte får resultat ganska snart…

Men jag har funderat på att kickstarta min träning och behöver råd om detta kan vara ett bra sätt - eller om jag kanske utsätter mig för dumheter 😉

Kosten
Min plan för kickstarten är en ganska snäv kostplan.
Jag klarar inte att äta 5-6ggr om dagen så jag tänkte starta med 3 och sakta utöka _(äter nu 1 gång eller inget)
_Ev. kommer frukt eller liknande slängas in mellan målen om möjligt.

Frukost - gröt gjord på olika gryn, mest havre och råg med linfrön, 1 ägg, 1 banan eller 1½ dl bär och vatten/mjölk.

Lunch - Pastasallad med kyckling och massa grönsaker, vatten.

Middag/kvällsmat - Ris, lax, grönsaker och vatten.

Kommer skifta mellan kyckling/fisk mellan middag och lunchmålen.
Dricker ca 3-4 lit vatten om dagen + kaffe eller te.

Träningen
Jag är redan ute 3-4h om dagen med min hund, detta i promenad eller långsam takt. Så jag ska lägga in 30-60min joggingpass 4 dagar i veckan + 2 dagar PW.

I början kommer jag ta det långsamt då jag är relativt otränad, så mycket pauser och liknande innan kondisen kommit upp lite!

Vad tror ni om att köra detta program under 1-2 månader och successivt utöka med kost och varierade träningspass? Kan det fungera som en ok kickstart?
- Osäker på om tråden ligger rätt, flytta den gärna annars! =)

Saffran0Spice
0

Ingen med en åsikt?

[Majbot]
0

Det ser bra ut. Testa och kör det är det enda du kan göra helt enkelt, fungerar det så fortsätt. Om inte se över kost och träning.

Saffran0Spice
0

#2 I shall do - ja testar en månad och gör en ''utvärdering'' efter det =)

ManU77
0

Jag tycker också det ser bra ut, om än möjligen lite för fettsnålt i mina ögon. Annars helt ok.

En fundering bara är varför du ska bestämma hur många ggr per dag du ska äta? Låt kroppen avgöra det istället. Har man en metabol störning kan jag förstå att man vill ta kontroll själv eftersom kroppens egna signaler inte är att lita på, men då är det bästa att ställa tillrätta det som inte står rätt till och sedan låta kroppen sköta saken.

Saffran0Spice
0

#4 Jag har bestämt mat tider osv då jag har en ätstörning - försöker få bukt med denna med bestämda mål =)

ManU77
0

Ok, då förstår jag.

[Mhm]
0

Tycker det ser bra ut! :) Kom ihåg att variera med olika rätter, fastän med samma råvaror, så att det inte blir tråkigt i längden med samma rätter dag ut & in. Tillexempel wokade grönsaker en dag, göra en grönsaksgratäng tillsammans med pastan en annan dag osv.

Ett tips om du har extra svårt för att äta en dag är att då istället mixa ihop en energiproppad smoothie och smutta på den som mellanmål/frukost. Otroligt gott, kan varieras i oändlighet och boostar kroppen. Släng gärna i en avokado!