Gym-rutin?
Tja
Börjat gymma nu då efter en määääängd års uppehåll och kan väl inte påstå jag visste vad jag gjorde då heller….då vare mest maxvikt och impning på lumpenkamrater som gällde =)
Iaf, har regelbundet fått mig till gymmet nu i tre veckor ca 3gg/vecka.
Blev visad runt av en PT första gången, samt visad ett mixprogram som jag inte kan påstå att jag följer, utan jag kör de övningar och maskiner som känns mest givande och bekvämast till en början.
Kört samma övningar varje gång nu där jag kör varannan underkropp varannan överkropp för att kunna hålla tempo mellan maskinerna och övningarna.
Med 10 min uppvärmning och 10 min nertrappning i …vafan den nu heter, "joggmaskinen med pinnar" ^^
minst 48h vila mellan besöken.
Varje övning körs 12x3 med sista settet till failur - sänkt vikt - failur - sänkt vikt - failur
Gör jag rätt eller fel?, och hur bör jag hellre göra ifall detta är "fel sätt"?
=)
//Träningsvärken
// Paltfan
Tycker det är ett bra upplägg. Tränar du något med fria vikter? Om inte rekommenderar jag verkligen att du börjar, finns otroligt mycket fördelar med fria vikter framför maskiner.
Du kan gå in på www.strykelabbet.se, där finns många bra träningsprogram och information vad det gäller styrketräning :)
Pretty wise //
Kör inte än några tyngre teknikövningar med fria vikter (ännu), men kör kroppsviktsövningar och fria vikter hemmavid de dagar jag har grabben och hindras från möjligheten till gym.'
Vad är exakt fördelarna med fria vikter? Kontroll och balans över musklerna? Eller att det aktiverar fler muskler?
// Paltfan
Vad har du för mål med din träning? Lite svårt att säga vad som är "rätt" eller "fel" annars.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Tjysstare, snyggare, starkare och hälsosammare kropp. Finns det fler anledningar till träning? =)
// Paltfan
#4 Tränar du för styrka bör du lägga upp träningen på ett annat sätt än om du tränar för volym. Men okej, jag tolkar det som en kompromiss mellan styrka och volym. Generellt sätt brukar man säga att 1-5 reps/set främst ger styrka, 8-12 ger volym och så finns det något gränsland däremellan.
Tror att det kan vara en bra idé att känna sig för lite i början, precis som du gör. Dra i lite vikter där, testa några maskiner. Något som bör finnas i åtanke är att muskler anpassar sig betydligt fortare till ny belastning än leder, ligament osv, så det kan vara en god idé att mjukstarta lite. Därefter skulle jag se till att bygga upp en grundstyrka. Det finns väl beprövade program som starting strength, stronglifts 5x5 etc, som bygger på basövningar (marklyft, knäböj, bänkpress, chins, militärpress…) Basövningar är finurliga på det sättet att de aktiverar stora delar av kroppen och gör således att kroppen frigör mer tillväxthormon. Träna smart och använd din tid väl!
ronjanyman.se
Det första jag siktar på är att få en rutin att fara dit.
Det andra jag siktar på är att få en vettig rutin när jag är där, att veta vad jag gör. Det känns inte jätteviktigt ännu.
Jag kör lite benövningar och lite axlar-rygg-armar-övningar som jag känner mig väldigt bekväm med att jag gör rätt och kör dem så jag knappt kan ta mig därifrån efteråt. Grymt skönt och faktiskt motiverande än sålänge.
Har kollat starting strenght och tycker det verkar vettigt. Men känner mig inte bekväm med skivstångsövningarna ännu, är rädd för att se ut som ett fån =)
Det blir några veckor framöver kanske jag börjar känna på dessa.
// Paltfan
#6 Kör hårt!
ronjanyman.se