Träning iFokus

Träning

Etikettövrigt
Läst 633 ggr
[Tilde]
0

Träning som ej anstränger leder?

Vilken typ av träning är bäst om man inte vill anstränga sina leder? 🤔

RobinEH
0

Vattenbaserad träning spar nog bäst på lederna. Sedan om man relaterar till varandra så är nog cykling att föredra framför jogging och stavgång att föredra framför vanlig promenad.

När det gäller träning som styrketräning etc. så belastar detta lederna likt det belastar skelettet. Belastningen leder i sin tur till ny adaption och därmed stärkta leder och skelett. Men har man redan ledproblem så kan det bli kontraproduktivt om man inte är försiktig, i sådant fall skulle jag rekommendera individanpassad träning utav av en fysioterapeut. Vid behandling av ex. artros (ledslitage) så är styrketräning en del.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Tilde]
0

#1 Tack så mycket för ditt svar :) Jag har någon slags ledsjukdom men märker än så länge bara av det i min högerhand (hoppas det slutar där eller såklart blir bra igen). Har dock även svaga handleder. Resten av lederna är ok än så länge, men vill gärna vara snäll mot dem utifall. 

Får kanske kolla upp om det finns något badhus i närheten. Annars har vi havet nära nu till sommaren så man kan simma. 👍