Träning iFokus

Träning

Etikettstyrketräning
Läst 1977 ggr
marcuzs
0

Per dag i kalorier

Jag har aldrig fattat, när man styrketränar så har jag fattat det som att man måste förbränna mer kalorier per dag än vad man äter? Men hur ska man räkna det? Fattar verkligen noll på denna bit :(

Facie
0

Då ska jag ge dig en lite kort förklaring så som jag har förstått det.

Alla människor har en grundförbränning per dag, dvs så mycket kalorier som kroppen förbränner fast att man ligger i sängen en hel dag och inte gör någonting. Det är alltså en grundförbränning förbränns för att kroppen och organen ska fungera som det ska, tränar du så förbränner ju kroppen ännu mer energi och du behöver mer kalorier.
Man kan räkna ut sitt energibehov snabbt och enkelt på internet exempelvis här: http://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/. 

Säg då att din kropp har ett energibehov på 2500 kcal. Då måste du äta 2500 för att hålla din vikt, äter du mindre går du ner och äter du mer går du upp i vikt. Så enkelt är det!

Det är både svårt och jobbigt att räkna kalorier men det finns appar och internetsidor som gör det mycket lättare. För att räkna kalorier rekommenderar jag varmt appen "Lifesum" som är både enkel och smidig.

Om du styrketränar är det också viktigt att du får i dig riktigt med protein, helst om du vill lägga på dig/inte tappa muskler.

Pretty wise //

[Majbot]
0

metabolism = Vad du förbränner i vila, brukas ofta räknas som 1200 kcal. 

Utöver det lägger man till vad man tränar för, kanske springer 5 km (förbränner kanske 400-500 kcal)

Då ska du isåfall äta 1600-1700 kcal för att gå jämnt ut.

RobinEH
2

Energiförbrukning = Energiintag = Viktstabil

Energiförbrukning mindre än Energiintag = Viktuppgång

Energiförbrukning större än Energiintag = Viktnedgång

Styrketränar du och målet är att bygga muskler samt att du inte är överviktig från start så skall du satsa på ett något högre energiintag än energiförbrukning.

När det gäller energiförbrukning så talar man om följande:

• Basalmetabolismen (BMR/RMR/BEE) innefattar den energi din kropp förbrukar då du ligger fullständigt still. Energin går till att underhålla kroppen.

• Dietär termogenes (DIT/TEF) innefattar den energi som förbrukas för att utvinna energi ur födan vid endogena processer.

• Non-Exercise Activity Termogenisis (NEAT) innefattar den energi som förbrukas vid spontana aktiviteter som att sitta och gunga med benen, vifta med fingrarna etc.

• Energiförbrukning vid aktivitet (EA) innefattar den energi du förbrukar vid specifika aktiviteter så som jogging, styreketräning, promenader etc.

• Total energiförbrukningen (TEE/TDEE)  innefattar den energi som BMR, DIT, NEAT och EA förbrukar sammanlagt.

För uträkning av BMR så är det vanligast med Harris & Benedict formel:

För män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
I ditt fall: 66,5 + (13,75*58) + (5,003*169) - (6,775*17) = 1594 kcal.

För att slippa beräkna DIT, NEAT och EA så brukar man lägga till en aktivitetsfaktor. Du multiplicerar denna med ditt BMR.

"Lite eller ingen motion alls/kontorsarbete: 1,2 Lätt motion 1-3 gånger i veckan: 1,3 Medel motion 3-5 gånger i veckan/fysiskt jobb: 1,5 Tung motion 6-7 gånger i veckan: 1,7 Mycket tung motion 1-2 gånger per dag: 1,9 Elitidrottare under högsäsong: 2,0"

http://www.styrketraningsprogram.net/kalorieraumlknaren.html

Tror du dig exempelvis ligga på 1,5 så beräknar du 1594*1,5=2391kcal. Vill du gå upp i vikt så adderar du 200-500kcal utöver detta.

Beräkning av energiförbrukning är mycket ber osäker än beräkning av energiintag. Går du ner i vikt så äter du för lite, ligger du stilla i vikt så äter du tillräckligt och går du upp i vikt så äter du för mycket. Är det alltså så att du äter 2600kcal och går ner i vikt så äter du alltså för lite, oavsett om du teoretiskt bör gå upp i vikt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa