Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 713 ggr
missfantasy
0

Börja promenera igen?

Jag har hört att man inte ska träna medan man käkar penicillin, men hur länge måste man vänta efteråt? 
Vanliga promenader sägs man ju kunna ta ändå trots att man äter penicillin, men man får inte träna så att man blir ansträngd. 

Mitt problem är att jag har varit sjuk väldigt länge, och alltså varit i princip sängliggande/stillasittande, jag har inte ens kunnat gå kortare svängar med vår hund. 
Min kondition är alltså totalt bortblåst, och något extrakilo har trängt sig på - vilket innebär att en "vanlig" promenad blir för mig väldigt ansträngande. Jag blir väldigt andfådd bara av att gå och hämta posten och sedan upp för trappan i trapphuset igen. Däckar på soffan och bara andas/flåsar och pustar ut efter det.  

Nu till min fråga, kan jag ge mig ut och börja promenera ändå, eller räknas det till för ansträngande för min kropp i detta skick? 🤔
Penicillinkuren äter jag just nu för en infektion i min hals, och jag känner mig fortfarande trött och påverkad i kroppen av infektionen, och har till viss del fortfarande ont i halsen. 
MEN, min hjärna säger att jag vill ut och röra på mig!  What to do, what to do?? 

Niklas
0

Jag tror att du ska undvika att anstränga kroppen medan kuren pågår.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Facie
0

Jag tror du borde kontakta din läkare och be om hens åsikt. Man tycker ju att det borde gynna dig med lite frisk luft och promenader, fast korta promenader då.

Hoppas du mår bättre snart och kan komma igång ordentligt :(

Pretty wise //

[Majbot]
0

Ut och gå kan du alltid göra, bara inte din puls höjs så pass så att du börjar flåsa och svettas en massa.

missfantasy
0

Tack för era svar! 
Så jag kan börja anstränga mig igen direkt dagen efter att kuren är avslutad? Är det infektionen eller penicillinet i sig som gör att det är farligt att anstränga sig? 

#3 Det är precis så det blir för mig, genom att gå en kort sträcka, till exempel när jag går och hämtar posten så som jag beskrev i #0
Börjar flåsa och blir högröd i ansiktet för minsta lilla. 
Vet inte om det beror på infektionen eller om min kondition har blivit så pass usel….

[Majbot]
0

Ta hellre vila då. Spara motivationen tills dess att penicillinkuren är över och utmana inte ödet, du behöver inte bli mer sjuk än vad du redan är eller hur? :p

missfantasy
0

#5 Nä, mer sjuk vore ju himla onödigt 🤪