Träning iFokus

Träning

Etiketttips-inspiration
Läst 4632 ggr
PeachyAlice
0

Så det här med uppblåst mage?

Hej,

är ny här på forumet, känns som att det här kan vara rätt ställe att fråga. 

Jag är smal (53kg/170cm), med andra ord har jag ingen övervikt att tala om. Jag tränar 5 dagar i veckan, varvar styrka med kondition. En av anledningarna till att jag gör det är för att platta till min mage, som är VÄLDIGT utstickande (så till den nivå att jag fått frågor om jag är gravid, jag länkar en bild här som inte är på mig själv utan på en tjej som är gravid i 20:e veckan, så ser jag ut större delen av tiden: http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/20692/(4).jpg)

Om jag spänner magmusklerna bli magen mer eller mindre platt dock, det får mig att tro att det inte är fett. har jag fel? För fett försvinner ju liksom inte av att jag spänner musklerna, så det borde ju synas ändå? Och det gör det, spänner jag magen är det ju lätt att känna var fettet sitter. 

Hur blir jag lättast av med problemet? Jag äter varken laktos (förutom nån matsked grädde i äggröran på morgonen) eller kolhydrater (allergisk, blir väldigt uppblåst och illamående), så det är liksom inte glutenintolerans eller så heller. Kan det här försvinna av att jag tränar mage+kondition för att få fram magmuskler, kommer de "hålla tillbaka" magen?

Det känns bara så jävla hopplöst att träna en massa och fortfarande se gravid ut, det är sjukt dåligt för motivationen så om nån har nåt tips så tas det väldigt tacksamt emot!

slarvigt
0

Det är de inre magmusklerna som håller inne magen. När vi tränar magen tränar vi sällan dem, för de ska tränas under längre tid (istället för tungt och intensivt). Ett bra sätt är att göra magtunneln. Då ligger man på mage på golvet och suger in naveln mot ryggraden, som om golvet skulle vara kallt. Försök att slappna av i övriga kroppen. Håll in i ca 20 sek, släpp och upprepa. Jag brukar sätta på en tabatatimer. (Källa: lofsan.se - hon skriver också om övningar man kan fortsätta med när man behärskar denna bra)

PeachyAlice
0

Oh ouchies, testade det här igår, och nu har jag definitivt träningsvärk i dom musklerna som man använder för att hålla in magen. Tror jag hittade rätt muskler iallafall x)
Tack för tipset! Jag visste inte ens att det fanns inre och yttre magmuskler, har lärt mig något nytt!

slarvigt
0

#2 Hehehe, visst känns det märkligt att få träningsvärk av en övning som mest ser ut som om man ligger och vilar? :P

RobinEH
0

"Magtunneln" hade jag inte en aning om att det hette på svenska. Antar att det åsyftar till den liggande varianten av "stomach vacuum" och därmed likaså kan göras sittande alt. stående?

När man gör övningen är det också bra att tänka på att spänna bäckenbottenmuskulaturen.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

slarvigt
0

#4 Ja, det verkar vara samma!

Facie
0

Jag tror att du bör se över vad du äter främst. Många kan få uppsvälld mage om man är laktos eller glutenintolerant. Jag tål till exempel inte gluten och sen jag slutade äta det är min mage aldrig uppsvälld längre :)

Pretty wise //

[Oceansoul]
0

Allergisk mot kolhydrater kan man få en sådan diagnos nu för tiden? 

Magen kan vara utspänd av flera orsaker gluten, laktos, mjölkprotein, bönor/fibrer (och andra gasbildande mat/dryck), alkohol, stress.. 

Det bästa är väl att se över vad du äter som tidigare sagts..

Gur4m1
1

#7 nja..är väl mer att man vet med sig att man är känslig mot kolhydrater. TS äter knappt mejeriprodukte roch skrev att hon inte tål gluten. Läser folk inte mer än rubriken?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Pauliine
2

Uppblåst mage handlar väldigt mycket om kosten. Ofta är det även kopplat till stress. Utdrivande och tarmstimulerande föda som ex grönt te och linfrön kan hjälpa dig att få ner en uppblåst mage. Fiberrik kost och även ärtor, bönor osv. Gör att magen blir mer uppblåst. Det är dock även individuellt vad som hjälper. Kolla runt lite på nätet efter mat som gör magen svullen och undvik :)

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

[Oceansoul]
0

8# 

Jag är mest nyfiken, jag önskar att jag kunde få papper på det eftersom att min gamla husläkare i Lund sa att det var det var just LCHF som rekommenderades mot svår IBS. 

Det finns dessutom glutenfria och mjölk/laktosfria kolhydrater för att svara på din fråga.

Gur4m1
0

#10 Fast kolhydrat"alergi" handlar väl oftast om att folk inte vill ha i sig socker? LCHF är en kolhydratsfattig kost. I LCHF rekomenderar man ingen att dricka mejeriprodukter. Man kan vara allergisk mot mjölk, dvs det räcker inte att det är laktosfritt. Jag tål laktosfritt bättre än inte laktosfritt men måste vara sparsam även med låglaktos/"laktosfri" mejeriprodukter.  

Min kommentar om att inte läsa var riktat mot er som ställer frågor som redan besvarats i trådstarten och kommentarerna. 

"Jag äter varken laktos (förutom nån matsked grädde i äggröran på morgonen) eller kolhydrater (allergisk, blir väldigt uppblåst och illamående), så det är liksom inte glutenintolerans eller så heller."

Gluten finns ju procentuellt mycket i spannmål som hör till de saker man undviker om man inte vill äta kolhydrater (äter LCHF). Så ts verkar inte äta spannmålsprodukter eller mejeriprodukter i mängder så det skulle vara det som för att hennes mage blir uppblåst. Jag tror magträningen kommer att hjälpa henne :) 

Svullen mage av mat borde man väl få ibland, i samband när man äter/ätit? Eller vid vissa tider efter man ätit?Inget man går runt med hela tiden. En otränad mage men smal person, upplevs nog som mer putig när man ätit.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

CelsiusT
0

"Jag äter varken laktos (förutom nån matsked grädde i äggröran på morgonen)"

Fast jag är ju mjölkproteinallergiker och jag skulle inte ens palla att ta en tesked grädde, eller ens smutta på grädden. Eller ens äta en tugga på en bulle som är penslad med bullglans som innehåller mjölkprotein. Så är man laktosintolerant så kan ju en matsked grädde självklart vara för mycket. Och är det dessutom mjölkproteinallergi så skulle det absolut kunna vara på tok för mycket.

Vore nog inte fel att prova utan den där matskeden grädde. Och inte helt fel att prova helt mjölkfritt kanske 2-3veckor för att se om det är det. Och då gäller det att läsa innehållsförteckningen på allt. Alla möjliga vanliga saker innehåller mjölkproteiner (och då såklart gäller ju att lära sig dom olika namnen för mjölkprotein). Vill du äta din äggröra under tiden du provar så köp istället Oatlys iMat (som matlagningsgrädde, funkar finfint i äggröran), och tänk på att inte steka i vanligt margarin eller smör.

www.mjölkfri.com har en lista som är bra att läsa

Medarbetare på westernridning.ifokus