Agonist, antagonist, synergist.....
Hej!
Jag skulle verkligen behöva hjälp med en grej. Jag ska i en kort redovisning förklara vilka muskler som arbetar vid chins med överhandsgrepp utifrån orden agonist, antagonist och synergist.. Med en två minuters genomgång av dessa ord för 10 veckor sedan är det inte särskilt lätt.. Google verkar inte heller kunna hjälpa mig.
Skulle verkligen bli jättejättetacksam om någon vet sånt här och kan hjälpa mig!
Agonisten utför handlingen och antagonisten motverkar handlingen. Synergist kan säker någon annan ta för det är ett begrepp jag inte bemödat mig att studera. Så vitt jag vet så är agonist och synergist mer eller mindre samma sak, med skillnaden att agonisten har en mer primär roll och synergisten en sekundär/stabiliserande roll.
Ber om ursäkt för att jag dröjt med svaret. Jag finner fysiologi intressantare än anatomi och är således lite mindre kunnig på anatomin, varvid jag vart lite osäker.
När det gäller agonisterna så är latissimus dorsi och Biceps brachii de primära. Vad gäller antagonisterna så vart jag dock lite osäker, speciellt efter att jag googlade. Triceps brachii är antagonist till Biceps brachii, men när det gäller latissimus dorsi så skulle jag snarare hävda att det är deltoideus (anterior, ev. även lateralis) som är antagonister. Ser man till pectoralis majors antagonist så är det ju inte latissimus utan deltoideus dorsalis, detta eftersom bröstmusklerna utför horisontell adduktion medan bakre deltan utför horisontell abduktion. I och med detta bör inte bröstmusklerna vara antagonist till latsen, utan primära antagonisten bör vara främre och ev. siddeltan.
När du drar dig upp vid en chin up så drar du ihop Biceps och latsen. När du sänker ner din kropp igen så relaxerar du Biceps och latsen. Eftersom nedsänkningen av kroppen sker med gravitationen så krävs det inget direkt muskelarbete av antagonisterna.
Tusen tack! Verkligen till jättestor hjälp!!