Vad är er maxpuls?
Vad har ni i maxpuls? Har fått för mig att jag har sjukt hög maxpuls (230 - 240, någonstans där emellan. Brukar köra 230 med Cykel Activio och hade nog kunnat plussa på lite till). Jag är 19 år.
Vad mäter du din puls med? Tycker det lät väldigt högt! Har som max uppnått 206 för 1,5år sedan ca, som 18åring.
Då jag har hjärtat i halsgropen ligger min på 170-180 :o Så du har riktigt hög maxpuls ju :o
#1 Ett pulsband som jag får när jag tränar Activio på mitt gym. Det är ett band man sätter under sportbhn under brösten. Alltså, jag kommer ju inte upp i 230 när jag kör Activio (vet ni vad activio är?), utan jag ställer in att min maxpuls är 230. Förstår ni skillnaden? :)
Kommer hur lätt som helst upp i 200 i alla fall. Svosh säger det bara. Är riktigt trött och utmattad när jag har 216 dock… Då vill jag bara spy.
#2 Oj, hur kan det vara så olika? Det har jag när jag joggar typ haha. Alltså det är inte ens ansträngande. Behagligt typ.
Strax över 200 är det högsta jag fått upp pulsen i, var 21 då. Har aldrig gjort något riktigt maxpulstest och har aldrig haft pulsband på lopp (där det är troligast att jag jag varit närmast max), så lite högre går det nog att få upp. Min medelpuls på vanliga halvslöa löprundor ligger på 160-170 😞
Tycker att det är himla knepigt att det kan vara så olika! Har jag starkare hjärta då? Som liksom orkar pumpa mer? Eller är det tvärtom - att ni är mer vältränade än mig? För har inte elitidrottare låg maxpuls? Eller har jag fel? Haha…
#5 det är nog så att dem andra är mer vältränade, som du säger kommer man ner i lägre maxpuls ju mer tränad man är. Pulsen sjunker, men hjärtats slagvolym ökar och pumpar ut mer syresatt blod per slag.
Ditt hjärta måste pumpa mycket snabbare för att klara av pressen du sätter på din kropp och därför når du också högre puls.
#5 & 6: Maxpulsen kan man inte påverka med träning. Den är genetisk och sjunker med åldern. Det ni tänker på är vilopulsen, den blir lägre när man får bättre kondition.
#6 och #7 Jo, men då undrar jag hur min otränade pojkvän kan ha 50 i vilopuls och jag 75, trots att jag tränar 4-5 gånger i veckan och han max 1 gång? Kroppen är helt klart konstig! 🤔
#8: Vilopulsen är också individuell/genetisk, så man kan inte använda den för att bedöma vilken av två personer som är bäst tränad. Däremot så kan man jämföra mot sig själv, sjunker vilopulsen är det troligt att man blivit bättre tränad. Sedan är det inte bara träning som påverkar vilopulsen, sömnbrist, stress, sjukdomar etc. kan få den att öka. Att vilopuls och maxpuls varierar mellan olika personer är egentligen inte konstigare än att tex. längden och hårfärgen gör det 😉
#9 Hm, kanske inte! 😉 Sådana faktorer spelar ju också roll förstås. Jag själv är nog väldigt "uppe i varv" hela tiden. Lite orolig och så. Som Nasse i Nalle Puh, haha! 😛