Träning iFokus

Träning

Etikettskador-och-problem
Läst 785 ggr
Papaya
0

Trötta ben

Jag har sprungit regelbundet sedan nyår, började med korta sträckor 3ggr i veckan och har successivt ökat så nu springer jag ca 25km i veckan uppdelat på fyra pass. I början hade jag rätt dålig kondis och fick i regel blodsmak för minsta lilla kilometer. Nu upplever jag att jag knappt blir andfådd alls, jag har hittat ett sätt att andas på som fungerar bra för mig och jag har ändrat löpsteget så att det rullar på lättare. Så långt är allt okej! Men jag har kört en del korta, snabbsnabba intervaller på senare tid och upplever att jag har svårt att återhämta mig från dem genom att bara fortsätta jogga lugnt.. Benen blir sååå trötta, fast jag ibland knappt fått upp andan. Helst vill jag ju bara kunna fortsätta springa (om än i ett lugnare tempo), men i dagsläget måste jag stå still någon minut innan det känns okej att fortsätta. Inget som gör ont eller så, men benen blir liksom tunga och sega.

Så nu är jag nyfiken på om det kanske är så att jag borde slänga in lite benstyrka också? Konditionen har ju blivit grymt mycket bättre, men styrkan kanske inte hänger med? Blir en hel del olika backar varje pass, framförallt nu när jag springer längre, men jag kanske borde satsa mer på backlöpning? Eller ska jag bara ta den där extra vilan och lita på att det blir bättre när kroppen vant sig vid de snabbare intervallerna? Älskar att springa fort, men vill ju helst orka fortsätta efteråt också, haha. ;) Ursäkta om det låter flummigt, jag är inte direkt insatt i löpning utan gör detta enbart för att det är kul. Kanske finns någon annan som kan formulera mitt "problem" bättre än jag själv? 😇

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

[Älskamig]
0

Prova att ta fler andetag.. Djupa… Du kan bli trött i benen av att de inte får något syre….