53-48
Hejhej, förra året gick jag från 48 kilo till 53 kilo (som jag väger nu) och jag skulle vilja eller rättare sakt SKA gå ner till 48 igen. Jag är 165 cm, och jag undrade om någon hade bra tips eller nåt att gå ner i vikt (5 kg). Jag vet ju att man kan jogga och äta nyttigt men hur många gånger och hur länge ska man jogga? Vad ska man äta hur många gånger om dagen ska man äta? Menmen skulle vara väldigt tacksam för tips/ svar eller nåt:D
Jag är lika lång som dig, och tycker 58-60 kg är en utmärkt vikt för mig. Skulle jag väga 55 kg skulle jag vara jättesmal. Är du säker på att 48 inte är lite väl lite?
Hur gammal är du? (:
Prova olika sporter och träningsformer. Dans, simning, jogging, gym, gympa.. Om man hittar något man tycker är roligt så blir det inte lika jobbigt, och då är chansen större att man fortsätter. Själv älskar jag simning, men tar även en del promenader. I början simmade jag väldigt kort och jättelångsamt, men nu efter drygt ett år så går mycket snabbare och jag orkar längre. Så börja försiktigt och öka på, detta gäller speciellt om du väljer typ styrketräning. Styrketräning är ofta effektiv om man har många kilo att gå ner, och dessutom så blir man inte lika spinkig, som man kan bli om man går ner för mycket. Istället får man muskler, vilket är bättre. Sen är det bättre att tänka på hur man mår, snarare än vad vågen säger. Jag började simma och äta bättre för att jag inte mådde bra, att utseendet följde med var bara ett trevligt plus. Om man ändå vill ha siffror att hålla koll på, så är det bättre att ta midjemått istället för att kolla vikten. För muskler väger mer än fett, så man måste inte vara mullig/tjock, bara för att vågen säger så.
Jag trivs bäst med att äta två stora mål (Lunch och middag på helgerna, eller middag och kvällsfika på veckorna). Men jag vet att många rekommenderar flera små mål. Prova dig fram. Vissa blir jättehungriga av att äta för få mål, medan andra inte alls trivs med att äta "hela tiden". Om du väljer någon mer krävande träning (som styrketräning) så är det viktigt att inte äta för lite, då bryter du bara ner kroppen. Jag har valt att välja bort pasta, ris och potatis (som jag ändå inte gillar), och äter istället grönsaker och fisk/kyckling/kött, eftersom jag känner mig mättare på det. Jag räknar även kalorier, och ligger på drygt 1600 kcal per dag (något mer dom dagar jag simmar). Innan jag började med det så hade jag lätt för att överäta, nu kan jag se om jag har "råd" med den där chokladbiten eller inte på ett enklare sätt, vilket gör att jag oftast väljer bort godis för att kunna äta en större middag istället (vilket i sin tur gör att jag slipper sockersuget på kvällen). Men kaloriräkning kan vara riskabelt om man har lätt för att fokusera för mycket på vikten, eller om man har ätstörningstendenser.
Och tänk långsiktigt. Går du ner snabbt så går du ofta upp lika snabbt, så kallad jojo-bantning.
//Jessie